Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Göran - 23 januari 2009 18:31

Harry Chapin! Nån som hört talas om honom?

Inte många har det, tyvärr! Harry Chapin var en amerikansk singer/songwriter som bland mycket annat skrivit vad jag anser vara historiens mest gripande sångtext! Ni kan lyssna på den över Youtube http://se.youtube.com/watch?v=QavHBDIoWy8 och om ni söker på Google efter "A better place to be" så finns texten där också.

"När fan blir gammal blir han religiös", heter det visst! En del säger att han blir sentimental istället och det kanske gäller fler av oss - jag vet i alla fall att det gäller mig. Vissa sekvenser av den här sången kan få mina ögon att tåras och DET är det inte många som har lyckats med, kan jag säga.

Den handlar om en nattvakt som börjar prata med en servitris på ett rätt vanligt s.k spyfik och han berättar hur han mötte sina drömmars kvinna bara för att efter en enda natt förlora henne igen. Ska citera ett stycke så ni förstår vad jag menar. Där har mannen precis berättat klart och servitrisen förstår och känner väldigt starkt med honom....


"You know, the waitress, she took her bar-rag

And she wiped it across her eyes

And as she spoke her voice came out as something like a sigh

She said; I wish that I was beautiful

Or that you were halfway blind

And I wish I weren´t so goddamned fat

I wish that you were mine

And I wish that you´d come with me

When I leave for home

For we both know all ´bout emptyness

And living all alone


And the little man looked at the empty glass in his hand

Then he smiled a crooked grin

And he said; I guess I´m out of gin

And I know we both have been

So lonely...


And if you want me to come with you then that´s alright with me

Cause I know I´m going nowhere

And anywhere´s a better place to be"


Vart som helst är bättre än det här. är alltså contentan! Eller som Lill Lindfors sjunger i den svenska versionen; "Tillsammans är ett sätt att finnas till". Den svenska texten är NÄSTAN lika bra men Chapins original går nog inte att slå. Tyvär omkom han i en bilolycka i början av 80-talet, annars hade han säkert blivvit så stor som han förtjänade redan under sin livsstid.

Har det med ålder att göra, det där att man tycker så mycket om sentimentala sånger? Eller med mognad? Att åldern och mognaden gör att man vågar säga ja till sina känslor och låta sig beröras. Inte vet jag men Harry Chapins mästerverk är värt en lyssning! Det är absolut ingen dussinlåt om hjärta-smärta utan direkt från verkligheten!

Önskar svenska folket en underbar fredagkväll och helg!


Av Göran - 23 januari 2009 15:13

Tja, man BORDE väl ha dåligt samvete... Är barnfri i helgen och tycker det ska bli skönt! Så får väl inte en förälder känna??? Eller...?

Jodå, det får man visst! Det är ju inte så att jag vill bli av med mina små änglar, absolut inte! Men både de och jag behöver nog vila oss ibland från varandra! Och framför allt måste ju även deras mor få rätten att njuta av deras sällskap. Och barnens rätt att umgås med henne är ju ännu mer grundläggande! Och därför tillåter jag mig att må gott i min ensamhet.

Tyvärr kommer ju inte lönen förrän på måndag så nåt "hålligång" blir det ju knappast i helgen. Det lutar åt ett glas Gato Negro framför TV;n om jag inte går till min syster och sitter hos dem och pratar strunt en stund.

Ser, till min förvåning, att det finns en del som är här och läser mina ord och det är ju jättekul. Ännu roligare vore det att få nån kommentar ibland. Har bara fått en enda sen jag började blogga.

Avslutningsvis ska jag tipsa om en annan blogg, en annan singelfarsa.

Aftonbladet hade en artikel igår om en pappa som förlorat både sin fru och yngsta barnet för knappt ett år sen och nu bloggar om sitt liv som ensam pappa till sin dotter. Mycket gripande och läsvärt!

Titta in på http://singelpappa.blogg.se och läs om en beundransvärd ensamförälder!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards