Alla inlägg den 26 januari 2009

Av Göran - 26 januari 2009 18:58

Jag gnällde lite här imorse över ekonomin. Javisst, var det ju liiite tillspetsat - ännu är jag ju inte riktigt färdig för socialbidrag. Några kronor blev det ju kvar att hanka sig fram på.

Och även om man kanske måste vända på slantarna så måste man också unna sig nåt ibland. Mina barn tycker om när jag unnar oss att köpa hem pizza eller käka på "Donken". Ja, McDonalds, alltså för er lite äldre läsare.

Och McDonalds unnade jag oss idag! Trots att jag själv inte är nån större fan av deras mat, men för barnens skull så får det ju gå. Dessutom var det vääääldigt länge sen sist.

Vi fick våra burgare, strips och cola och DÅ inträder en tvättäkta kändis i lokalen. Ingen såndär lokal förmåga som Cain Dotson, Kjell Lönnå eller Pelle Svensson (Brottaren/advokaten m.m.) utan självaste Leif Boork. Mannen som stora delar av hockeysverige utsett till allvetande orakel!

Så då blev man förstås nyfiken. Vad gjorde han häruppe? 40 mil från huvudstaden!

Första tanken blev att jag undrade om Challe Berglund är på väg att få sparken och ersättas av Boork. Men sen mindes jag att han ju jobbar som expertkommentator åt Canal Plus. Aha, tänkte jag då, det är väl match i Ö-vik ikväll då. Klockan var c:a 16 så han skulle hinna dit upp gott och väl till matchstart kl. 19. Men när jag kom hem såg jag ju att MoDo spelar borta ikväll. Så hans besök är ett stort mysterium, kanske man borde tipsa lokalpressen...

Vad han käkade? Nja, det missade jag att ta reda på men han drack i alla fall Coca Cola till för jag hörde honom fråga var colan fanns och såg honom fylla sin mugg där.

Tänka sig, jag har sett Leffe Boork! DEN RIKTIGA!!!

Så nu måste jag ju åka ut och se Timrå-Rögle imorgon kväll och spana om han är där. SEN kan man ju tipsa tidningarna...


Av Göran - 26 januari 2009 09:06

Avlöningsdag! Eller kanske snarare...; Räknings-betalnings-dag!!!

Har plikttroget pröjsat hyra, vatten, mobiltelen, underhållet och övrigt och vips så var man nästan lika fattig som igår! Och nu ska jag iväg och bunkra käk för den närmaste 14 dagarna så då ryker väl resten av slantarna!

Vid en närmare kontroll såg jag att jag inte heller fått min månatliga tusenlapp i bostadsidrag heller. Så jag ringde F-kassan och efter att ha valt med knapptryck på arton menyer, knappat in mitt tiosiffriga personnummer hamnade jag som nummer 59 i deras telefonkö.

Är det inte rent förjävligt hur det har blivit med dessa förbannade call-centers? Jag minns den tid då man kunde ringa sitt lokala kontor och till och med få prata med "Larsson" som var familjens handläggare. Idag hamnar man i en jätteväxel där ingen känner ingen och ingen känner ansvar.

"Ja, det var ju konstigt... ser här att dina handlingar kom till oss första veckan i november---" Sen får man veta att berörd avdelning ska få en påstötning men vad det innebär kan man ju bara gissa! Kanske får jag allt retroaktivt i mitten av maj, vad vet jag? Hade det varit på hon, Larssons tid så hade hon fixat det direkt och dessutom bett om ursäkt och därefter sett till att jag hade pengarna inom 2 bankdagar!
Men detta med telefonköer ("Just nu är det många som ringer....") är ju ett gissel som genomsyrar hela samhället. Inte bara försäkringskassan! Vaddå "just nu"??? Det är ju för fan ALLTID "många som ringer"! Vart tog servicetänkandet vägen? Har ni försökt ringa er bank, t.ex? Jag nyttjar Swedbank men de andra är säkert likadana - telefonköer på uppemot en halvtimme!

I början av 90-talet deltog jag i en kurs som hette "Personlig kvalitet" och fick lära mig att allt över 3 signaler i telefonväxel var dålig kvalitet. Men det var ju på stenåldern innan man visste bättre....

Och värst av allihop är väl vårt största telebolag, Telia... ("Just nu är det många.... Er väntetid beräknas till mindre än 45 minuter")

"Er väntetid beräknas till MINDRE än..." , säger de. Är det för att man ska haja till och tänka att "Det var inte illa - mindre än 45 minuter! Jävlar vad det går undan här då!"

Jo, jag vet att det mesta går att göra via nätet, det är säkert jag som inte har ställt om mig ordentligt ännu.

Så jag säger än en gång; Det var bättre förr - ju förr desto bättre!

Då kunde man ju gå på posten också! Vilka tider, va! Kommer ni ihåg posten? Idag tvingas man hämta sina Ellospaket på en dygnet-runt-öppen Statoil istället för att ta bilen 3-4 km till närmsta postkontor.

Oj.... kanske inte ALLT var bättre ändå......

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards