Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Andlighet (o så lite mer snö)

Av Göran - 28 januari 2009 21:09

Hmm... idag var det verkligen skrivklåda! TREDJE blogginlägget på en och samma dag!

Har suttit vid TV;n och sett på "Det okända" i TV4plus - ett av få program jag verkligen försöker att inte missa. Det är kanske lite grann som att "komma ut" igen, precis som jag tidigare gjorde om "Stjärnorna på slottet".

Egentligen tror jag ju inte på sånt där! Jag menar..., jag är ju den där mannen som tror att allt som händer har en logisk förklaring! Men ändå inte!

Går det inte ihop? Nej, kanske det.... Kanske det har med ålder att göra, kanske nåt annat men det där med andlighet och livsåskådningsfrågor har blivit allt viktigare för mig och alltmer intressant ju äldre jag blivit.

Jag har själv upplevt ett antal saker som är svåra (omöjliga?) att förklara med logikens hjälp. Framför allt som barn men även på senare år.

Exempelvis så blev min ena moster påkörd av en lastbil och var på vippen att dö av skadorna när jag var 8 år. Det skedde alldeles bredvid skolan där jag gick och jag passerade platsen på väg hem samma dag. Då låg där en napp i snön, tillhörande hennes yngste son -min kusin-, och när jag såg den VISSTE jag att det var hon som blivit påkörd. (Vi fick ju veta av vår fröken att det hänt en olycka utanför skolan.) Jag har funderat mycket över det där senare i livet....

På den tiden, 1965,  såg alla nappar ungefär likadana ut så jag begriper inte hur jag kunde vara så säker! När jag sedan kom hem fick jag förstås höra direkt att min moster skadats vid en påkörningsolycka och svarade genast; "Jag vet!" FAST jag egentligen inte kunde veta......

Sen upplevde jag en annan konstig sak för c:a 3 år sen ungefär...

Vid tiden för min separation från exfrun mötte jag en gammal ungdomskärlek via i-net och känslorna blossade upp igen. Vi inledde ett förhållande där ALLT kändes rätt, hon var mitt livs stora kärlek. Men jag betydde inte samma sak för henne FAST hon hela tiden påstod det. Hon spelade teater skulle det visa sig och ett tag innan det blev tillräckligt tydligt för att jag skulle begripa nåt så började det hända saker...

Vi kan kalla henne "M"....

Vad som hände var att varje gång jag pratade med "M" på MSN (vi bodde och bor mer än 40 mil från varandra) så fick jag en obändig vilja att titta på min mammas foto som stod i min bokhylla. (Mamma gick bort när jag var knappt sex år gammal.) Det var som om jag bara MÅSTE ta fotot i mina händer och se på henne. Det känns nästan som om hon, från "andra sidan" försökte varna mig för vad som skulle komma.

Så kom brytningen och jag blev totalt förkrossad. Kände mig sviken, lurad, totalt bortgjord! Och även långt efteråt kom ofta den där driften att titta på mammas foto med jämna mellanrum.

Mediet Terry Evans var den som skulle hjälpa till i "Det okända" ikväll och honom har jag sett live två gånger - otroligt imponerande första gången men inte lika häftigt vid det andra tillfället. Den första gången jag såg honom vid en storseans här i Sundsvall stod han bakom bordet där de kollade biljetterna när jag och min syster och hennes dotter kom dit. När vi passerade såg han rakt på mig! Eller kanske snarare rakt igenom mig. Jag har aldrig någonsin känt mig så genomskådad! Terry har en blick som inte liknar någon annans!

Jag var då helt övertygad om att han, under seansen, skulle prata med mig. Men det gjorde han inte, tyvärr!

Skulle dock gärna ha en privat sittning med honom för att, eventuellt, bli än mer övertygad om att det finns mycket som inte går att föklara på vetenskaplig väg.

Nu ska jag snart krypa till kojs. Men först ska jag lägga ut en bild tagen igår från min veranda mot gatan. Så ser det ut om jag ser söderut längs gatan där jag bor. Snö, snö och åter snö!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards