Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

"Säkerhetskod"? Njae..., ja é skeptisk...

Av Göran - 14 februari 2009 07:48

Undrar varför den där säkerhetskoden behövs när man loggar in? Jag menar... Kan man sitt lösenord borde väl det vara tillräckligt säkert? Eller vill de bara kolla att man verkligen KAN läsa när man loggar in...

Eller är det en fälla? Kanske godkänner man, genom att skriva dessa 4 bokstäver, att nån får fri tillgång till ens dator... Kanske kan de ta sig in i ens internetbank och tömma ens konto. Vad snopna de ska bli när turen kommer till mitt då för det är ju tomt eller nästan tomt för det mesta...

Hmm... jag undrar jag!

Om nån som vet varför koden behövs råkar läsa detta, skriv då en rad och berätta, snälla! För att härma 4 bokstäver kan väl inte höja säkerheten?

Idag är det alla hjärtans dag. Den dag då min yngsta dotter blev till (råkar vi veta av olika skäl). 16 år sen nu och till sommaren lämnar hon grundskolan!

Det är också en dag då vi visst ska "älska" varann! Ska vi inte göra det året om?

Ni som tillhör min generation minns förstås Hyland. Lennart Hyland hade många jippon för sig i sina program och ett av dem var "Hylands ABC-bok".

Varje bokstav fick en liten kort vers eller dikt och etablerade konstnärer illustrerade boken som såldes till förmån för nån välgörenhet. Jag minns några verser, t.ex versen för "V"


"Vänlig vecka fort förgår

Bättre vore vänligt år"


Och så tänker jag även kring alla hjärtans dag. Ska vi inte ha alla hjärtans år istället eller alla hjärtans årtusende?

"Nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla..." ringer i bakhuvudet från min barndom. Antagligen Povel Ramelskt, men jag är inte säker.

Ska man inte vara det hela tiden? Så gott man kan i alla fall....

Nej, egentligen är det väl bara för att olika affärsidkare ska få sälja lite extra! Det har ju tillkommit en del såna dagar sen jag växte upp!

Då, på 60- och 70-talen minns jag inte att denna dag uppmärksammades nämnvärt. Men man gör det i USA så då måste vi väl apa efter! Som med Halloween! Det fanns inte en unge som klädde ut sig för att tigga godis den dagen. Och det är väl bara en tidsfråga innan vi firar Thanksgiving också...

Själv ska jag ägna dagen åt tvättberget som väntar på strykning (delar av det), vikning och undanläggning. En underbar vinterdag ute, sol och blå himmel och fem minusgrader, så jag måste väl försöka komma ut på en liten  promenad också innan middagen. Vad jag nu ska bjuda mina änglar på för kulinariska kreationer idag... Kanske Chicky bits, ris och sötsur sås, det var lääääängesen! Eller nåt annat...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards