Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Göran - 3 mars 2009 22:55

Skulle liksom till att logga ut och kasta mig i sängens mjuka famn men så råkade jag logga in här. Kroppen har fortfarande inte vant sig vid nya jobbet. Den är inte van att vara stående och gående så mycket som nu! Den är inte van att stå och hålla en tung luftdriven mutterdragare i en onaturlig vinkel eller att koppla om stela tryckluftskopplingar flera gånger i timmen. Så den protesterar genom att skicka signaler till hjärnan att den har ont i armar, axlar och rygg!

Det är svårt att lära gamla, lata kroppar att jobba!

För jag ÄR lat! Och skäms inte alls för det - tvärtom!

Jag anser att lättjan har oförtjänt dåligt rykte, skulle t.o.m vilja hävda att lättjan är uppfinningarnas moder i ännu högre grad än "nöden" som talesättet egentligen lyder. En frisk kropp fodrar inget arbete alls!

Jamen, tänk efter! Var vore vi idag om vi inte i alla tider haft lättja och längtan efter bekvämlighet som drivfjäder? Jag tvivlar på att vi då ens hade uppfunnit hjulet.

Nej, tack vare vår inneboende slöhet och ovilja att anstränga oss har människan skapat sig en hel massas hjälpmedel för att göra livet behagligare så nästa gång du pratar om att någon är lat ska du göra det med beundran och respekt i rösten. De lata är oftast de duktigaste medarbetarna för eftersom de är så rädda för att nån ska upptäcka hur arbetsovilliga de egentligen är så utvecklar de oftast en massa sätt att göra saker mer rationellt och effektivt för då kan de säga att de får mycket uträttat utan att egentligen anstränga sig. De värsta slöfockarna blir dessutom utomordentliga chefer eftersom de är så smarta att de kan alla kryphål och undanflykter och dessutom delegerar allt de kan för att själva kunna sitta och peta näsan, surfa på nätet, ringa privatsamtal eller nåt i lugn och ro medan deras medarbetare jobbar istället för dem. Och det med glädje dessutom eftersom den late chefen kan övertyga sina medarbetare om vikten av att ta på sig mer ansvar för att utvecklas!

Nej, tänk så här istället; Arbetslust kan alla drabbas av men man ska ju kunna behärska sig också! När arbetslusten faller på så sätter man sig bara ner och tar det lugnt ett tag så brukar anfallet gå över rätt fort.

Undrar varför inte jag är vd för länge sen?

Kanske jag inte är tillräckligt lat ändå...

Godnatt på er slöfockar! Ska lägga mig så fort jag orkar gå och borsta tänderna....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards