Direktlänk till inlägg 14 mars 2009

Morgontankar från en sliten man

Av Göran - 14 mars 2009 07:04

Varför i herrans namn sover jag inte när kroppen nästan går sönder av trötthet? Det är lördag och jag är ledig men lik förbannat vaknar jag kl 6.

Jo, det var ljust ute och persiennerna i sovrummet är uppe men sånt ska inte spela nån roll. Jag brukar inte vara beroende av mörker för att sova.

Herrminskapare, jag har ju jobbat skift nästan hela mitt vuxna liv och då sov jag ju som en sten oavsett tid på dygnet, ljus/mörker. Varför kan jag inte det nu?

Faktiskt så är jag lite avundsjuk på dem som kan ta en rejäl sovmorgon men tiderna då jag kunde sova till 10-11 på förmiddagen är längesen förbi. Kanske har det med ålder att göra, kanske nåt annat. Jag vet inte men jobbigt känns det just nu.

Lördag är det i alla fall och det känns bra. Lördag är veckans bästa dag tycker jag. Man är ledig och inte nog med det, man vet dessutom att man är ledig imorgon! Söndag är visserligen också ledig dag för de flesta men då kommer ju den där ångesten smygande (Shit, imorgon är det måndag och jobb igen).

Antagligen måste jag lära mig att bli bättre på att leva i nuet. Lätt att säga men svårare att omsätta i praktiken. Men så kanske det är för de flesta - man lever mer i det förgångna. Minnena och funderingar om hur det hade blivit om man gjort andra vägval i livet. Men det är även många som är så besatta av att planera framåt att de helt missar nuet.

En smyfilosofisk arbetskamrat sa en gång under en "djuplodande" diskussion under ett lugnt nattskift på fabriken (mååånga år sen) att... "Nu" finns egentligen inte! För i och med att du har sagt ordet "nu" så är nuet över och tillhör det förgångna. Han utvecklade tankegångarna ganska långt men minnet kan bara ta fram just den delen. Och visst ligger det nåt i det men... jag vet väl inte precis om det är en tanke som leder nånstans.

Idag ska jag, om jag orkar, förklara lite krig mot dammråttor och annan smuts. Inte så att jag tänker storstäda men lite måste jag nog förbättra renhetsnivån i huset. Badrum och kök åtminstone och kanske lite mer.

Till middag ska jag servera "o-gnäll-mat". Vet nån vad det är? Jo, det är mat som ingen klagar på. Inte många rätter faller under den kategorin! Det är väl pizza, hamburgare, tacos och möjligen köttfärssås med pasta. Annars kan jag servera nästan vad som helst och vara säker på att åtminstone ett av mina barn är missnöjd.

Men även om ingen direkt uttrycker missnöje så finns ett annat fenomen här hos mig. Så fort vi satt oss för att äta middag, oavsett vad som serveras, så är det alltid nån av dem som säger ungefär; "Kan vi inte få ***** nån gång?"

***** står för c:a 125 miljarder andra maträtter än det som bjuds just för dagen.... Och när man stått där vid spisen och slavat och gjort sitt bästa för att försöka ge dem en god och närande måltid så är väl kanske inte prat om annan mat det första man vill höra. Uppskattning har jag slutat hoppas på men låt mig åtminstone få slippa höra att nån hellre skulle vilja ha nåt annat.

En annan gång ska jag blogga om mitt okända, osynliga femte barn - han/hon som heter "inte jag" och ställer till en massa sattyg här hemma!

Nu önskar jag er en alldeles sagolikt underbar, förtrollad lördag!

"May God ride with you all!"

 
 
Mita

Mita

14 mars 2009 07:40

Håller med till 110, tänk en lång skön sovmorgon till 10-tiden...

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards