Alla inlägg den 26 april 2009

Av Göran - 26 april 2009 19:44

Så går då den första riktigt härliga vårhelgen mot sitt oundvikliga slut! Nästan osannolikt med runt 20 grader i skuggan fast vi bara är i april. I Sthlms-trakten kanske och söder därom men inte här! På Sveriges midja!
Sundsvall ligger c:a 10 mil från Sveriges geografiska mittpunkt, berget Flataklocken, men ändå kallas Mälardalen för Mellan-Sverige! Jag har alltid undrat varför. Borde man inte mena mitten av Sverige med det ordet?

Mälardalen är väl närmast mitten av nedre halvan...

Nåja, strunt samma, underbart har det varit i alla fall med sol och vackert väder. Har t.o.m kunnat hänga tvätt ute för första gången i år och den torkade på bara nån timme. Sen doftar den ju så gott också sen när man tar in den!

Dessutom har jag, på arbetskamraternas uppdrag inhandlat en kaffebryggare, filter samt ett paket Gevalia så från imorgon slipper vi det förhatliga rävgift som kallas snabbkaffe! Jag har ganska mycket kvar i min burk men jag funderar på att hälla ut det ändå bara "för att", liksom!

Äldste sonen som bor med sin mamma var här och åt middag med oss, grillad karré med klyftpotatis! Smaskens med ute-grillat! Så för ovanlighetens skull hade jag alla mina barn hemma till middag idag och det var trevligt. Även om kanske inte alla var trevliga mot varandra precis hela tiden... Men det är ju så det är med den saken, jag börjar ju bli van!

Undrar ofta om det bara är på film som familjer kan sitta tillsammans och äta utan att nån fäller taskiga kommentarer. Utan att nån är missnöjd med maten! Där man vänligt ber sin bordsgranne att skicka salladen. Och där man hjälps åt att plocka ihop efteråt! Tror aldrig jag är sååå ensam som när maten avätits och köket ska återställas till städat skick.

Men det är givetvis mitt eget fel som inte ställt de kraven från början. Ofta blir det så att man "gör själv" därför att det går snabbast och då blir det dessutom gjort på det sätt jag vill. Och sen sitter man där med det berömda skägget i den lika berömda brevlådan.

Nån som vet varifrån det uttrycket kommer föresten? (Skägget i brevlådan, alltså) Eller varför man säger att man ska "få främmande" när vänner och bekanta kommer på visit! De är ju inte ett dugg främmande - tvärtom!

Så om nån upplyst person har svaren - skriv gärna en kommentar och berätta! Så får jag utöka min redan ganska välfyllda "bank" av s.k värdelöst vetande.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards