Alla inlägg under april 2009

Av Göran - 20 april 2009 22:26

Måndag igen! Denna pärla bland veckans dagar då man äntligen får återse sin älskade arbetsplats. Nejdå, jag har inte blivit helgalen, jag har bara drabbats av en liten släng av ironi.

Idag var det dags för comeback i ordinarie jobb efter en dryg vecka som t.f portvakt. Själva jobbet börjar sitta i ryggraden nu så det innebar inga större bekymmer. Värre var det faktum att jag inte hade tillgång till riktigt kaffe utan hänvisades till vad man brukar kalla snabbkaffe eller instant coffee som det heter på amerikanska.

Jamen, fy fan för snabbkaffe! När de tog bort vårt fria kaffe på jobbet köpte jag först en burk av Lidl;s variant men den var i det närmaste odrickbar. Har sen prövat både Willys eget märke och det s.k originalet, Nescafé och det sistnämnda kan väl duga i yttersta nödfall men inte fasen smakar det bra! Måste nog försöka övertyga mina kolleger om att gå samman och köpa en perkulator eller bryggare så vi åtminstone får gott kaffe mitt i all annan bedrövelse...

Måndag innebar också barnbidrag (Tack snälla sossarna för detta 50-talspåhitt som konstigt nog fortfarande får finnas kvar) och påfyllning av diverse förnödenheter i kyl och frys.

Och våren rullar på! Fortsätter det i samma takt är gräsmattan helt snöfri till helgen och därmed är ju det veckoslutet förstört för då måste man ju kratta bort allt dött som ligger där. Löv och kvistar m.m

Och gör man det så skapar man ju ännu mer jobb åt sig själv på lite sikt för då sätter ju gräseländet igång att växa så man måste frisera det med jämna mellanrum. Man kanske borde bo i lägenhet ändå och kunna stå på balkongen och se på när andra klipper gräs eller skottar snö!

Fast.... visst är det ljuvligt att få ta tidningen och kaffekoppen (nybryggt riktigt kaffe, förstås) och sätta sig på altanen en sommarmorgon innan grannskapet vaknat och lyssna på fågelkvittret. Försök höra bofinkar på sjunde våningen i en sån där "folksilo"! Eller sitta i vardagsrummet och se hur ett rådjur trycker nosen mot föntret och tittar in nyfiket.

Så jag får väl kämpa på ett tag till med gräs, ogräs eller snö, beroende på årstid. Allt för naturupplevelsen!

Nu hägrar en annan upplevelse, nämligen kudden! Sov gott i Falsterbo, Karesuando, Grythyttan och Ölands södra udde eller var ni nu befinner er!

Av Göran - 20 april 2009 05:17
http://www.expressen.se/debatt/1.1538668/sossarna-behover-en-ny-august-palm


Ur led är tiden! Vete f-n vart världen (eller åtminstone Sverige) är på väg när det känns som att Bert Karlsson är mer företrädare för arbetarrörelsen än fruarna Sahlin och Lundby-Wedin. Läser man denna hans debattartikel ur Expressen så är det nästan så man skulle vilja höra hans första-maj-tal.

Var inte han med och grundade numera avsomnade "Ny Demokrati"? Och längre från arbetarrörelsen kommer man ju nästan inte...

"Vem i hela världen kan man lita på?"

Av Göran - 19 april 2009 22:13

Ännu en helg går mot sitt slut. Ska titta klart på Van Veteren i fyran innan sängen. Den är lite seg men ändå klart intressant och just denna repris känner jag inte igen så jag har nog inte sett den.

Helgen har varit lugn och skön. Största ansträngningen var väl att byta till sommardäck på dotterns bil. Tanken var väl att jag skulle byta även på min men en bil var vad min rygg klarade idag.

Imorgon får jag också en lättnad i rådande ekonomisk torka, då kommer det välsignade barnbidraget! Tack och lov betalar Förskingringskassan (Ja, jag kan inte kalla dem bättre än så!) fortfarande ut det på utsatt dag. Annars är de ta-mej-fan HELT hopplösa! Jag skickade in en försäkran för t.f föräldrapenning första veckan i februari tillsammans med ett läkarintyg men väntar fortfarande på ersättning för sista veckan. Jag har tillsänt dem ett brev där jag vädjade om snabbare behandling av mitt ärende och jag har väntat mig genom deras gigantiska telefonkö vid flera tillfällen i samma ärende men utan resultat hittills.

Så man undrar så smått... Tycker våra ansvariga politiker att det är ok att folk ska behöva vänta så förbannat länge på sina pengar? Antagligen gör de det eftersom de tydligen inte gör nåt åt det!

Jag tycker att det får räcka med åtstramning nu! Hur var det Palme sa, på sin tid? "Det är inte svångrem vi behöver i Sverige - det är svängrum!"

Det var också han som myntade uttrycket; "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!" Alltså inte TV-figuren Sally (Maria Lundqvist) även om hon också använde de orden.

Men jag inser förstås att det bara är en dröm från min sida. F-kassan kommer inte att få några ökade resurser för att bättre klara sina åtaganden utan får nog fortsätta att bränna ut personal. I detta cynismens tidevarv!

Godnatt!

Av Göran - 19 april 2009 08:41

Vad trött jag blir på några nätvänners envisa mailbombande! Några stycken nätvänner (mest kvinnliga) förser mig dagligen med diverse humoristiska mail som jag dessutom förväntas att skicka vidare till x antal av MINA vänner. Det är dock nåt jag nästan aldrig gör!

Visst är en del av mailen klart roliga och skrattframkallande men det blir liksom för mycket! Några av dem innehåller också fullständigt meningslösa tester av alla möjliga slag. Man ska svara på 25-90 frågor och sen räkna ihop poängen och läsa av sen vem de anser att man är. Typ... "Vilken Astrid Lindgren-figur liknar du mest?"

Vem f-n bryr sig? Har aldrig tänkt i de banorna och undrat om jag är en Emil-typ eller mer Tant Berg i Lotta på Bråkmakargatan.

När man passerat 50-strecket är man kanske för gammal för sånt där. Det känns lite som testerna som fanns i de veckotidningar som tjejer läste när jag var tonåring och jag ogillade dem redan då.

Men allra värst är de där breven där det utlovas guld och gröna skogar, vällingregn så skeden svämmar över, rikedom och lycka utan gräns. FÖRUTSATT ATT MAN SKICKAR DET VIDARE INOM 5 MINUTER TILL MINST 10 VÄNNER!!!

Men hallå!!! Om det finns nån 50 plussare i världen som för ett ögonblick tror på sånt så kan jag säga direkt att han/hon är i behov av vård!

Precis samma gäller för de som, liksom jag, får mail från nåt holländskt lotto att man vunnit en (eller flera) miljon!

Skulle inte tro det, va! Ingen vinner väl nåt utan att åtminstone köpa en lott? Eller...?

Tur att papperskorgen i hotmail rymmer mååånga skräpmail!

Av Göran - 18 april 2009 15:00

Fildelning... Ännu ett ord som inte existerade i min barndom på 60- och 70-talet! Hade nån sagt det då hade man väl tänkt sig att några delade en liter filmjölk. Pirate bay-målet har ju varit förstasidesstoff hela veckan men jag kan inte precis påstå att jag är särskilt insatt i vad det är de har gjort egentligen.

Däremot grunnar jag ibland lite på det där med att vi vanliga dödliga i allt större utsträckning laddar ner musik istället för att köpa skivor. Jag förstår att artister och musikförläggare är emot det eftersom det minskar deras inkomster. Men... har det inte varit så väldigt länge egentligen och artisterna och skivbolagen verkar ju klara sig!? Om jag, än en gång, får blicka tillbaka till min barndom/ungdom så hade jag ju såklart inte råd att köpa alla de skivor jag ville ha. Ibland hade nån kompis köpt den och då lånade man den och bandade på kassettband. Det är väl egentligen också olaglig kopiering? Eller...?

Lite senare i livet när man blivit med körkort och bil blandade man ju sen musik som man spelade in från egna eller andras vinylplattor eller från radion för att ha sin egen favoritmix i bilstereon. Var det lagligt?

Kontentan av resonemanget är att jag tror musikbranschen överdriver problemet en aning. Nog säljer de så de klarar sig! Men... "Mycket vill ha mer!"... heter det ju och varför nöja sig med 15 miljoner om man kan tjäna 20?

I lokalradion här har man i veckan rapporterat om räven Lill-Stina som i 16 år bott hos en familj i trakten och fostrats som en hund ungefär. Nu har jordbruksverket bestämt att om de ska få ha räven kvar så måste de bygga ett hägn som är minst 50 kvadratmeter stort. Det ska dessutom vara gräv- och klättersäkert.  Men Lill-Stinas matte är pensionär och har inte råd med det så vad är alternativen? Tja, det är väl endera att avliva sin rödpälsade vän eller släppa ut henne i skogen. Om hon släpps så har hon ingen chans att överleva nån längre tid eftersom hon inte lärt sig att jaga sin egen mat.

Trams, tycker jag! Ja, missförstå mig rätt - jag är helt med på att vilda djur inte ska bo hos oss människor annat än i speciella fall men den här räven befinner sig i slutet av sitt liv så varför inte bara låta henne vara "hund" den tid hon har kvar. Har det funkat i 16 år så går det säkert ett eller två år till.

Visst är det bra att det finns lagar och föreskrifter för djurs och människors bästa men ibland måste man se mellan fingrarna och låta saker vara.

Våren framskrider med en väldig fart i alla fall och det är ju skönt! Kanonväder idag och snön far väldigt illa. Tror nästan att jag ska ta en stol och en kaffemugg och sätta mig ute i eftermiddagssolen. Ha en fortsatt trevlig helg, svenska folk!

Av Göran - 17 april 2009 07:02

Morgonkaffe i lugn och stillhet vid datorn utan att behöva skynda sig det minsta? På en vardag??? Det är jag inte bortskämd med precis!

Men idag är det ett faktum tack vare flera faktorer. Dels är de yngsta hos sin mamma, den äldsta har åkt till jobbet men framför allt så har jag annat jobb denna vecka. Sista dagen idag men jag får väl passa på att njuta av den ljuva vårmorgon som råder. Inte förrän kl nio behöver jag åka till jobbet! Sen jobbar jag till kl. sex ikväll.

Längesen jag skrev nu, det har liksom inte blivit av! Iofs satt jag en kväll här och påbörjade ett inlägg om nåt men då vann John Blund över blogglusten.

Och vad jag ska skriva om nu visste jag egentligen inte när jag satte mig här så vad det blir får vi väl se.

Att jobba i portvakten betyder att man hör en del på radio och hela dagen igår upprepades hela tiden nyheten om åklagaren som hävdar att barnmorskor som skriver ut p-piller till tjejer under 15 medverkar till våldtäkt. Alla vet ju att den s.k lovlighetsåldern är 15, inte minst ungdomarna själva men hans påstående är ju så dumt så man bara häpnar. Massor av tjejer käkar ju p-piller mot menssmärtor, ska de inte få hjälp med det? Eller vad menar karln?

Om man resonerar som han så måste vi förbjuda försäljning av en väldig massa saker. Knivar och andra vassa föremål KAN användas för att skada eller döda. Brännbollsträn, diverse metallstänger och annat likaså.

Datorer måste också förbjudas annars kanske säljaren medverkar till olagligheter via internet! Bilar.... Nej, försök inte! Då blir det bara fortkörning, fyllekörning och brott mot stopplikt och andra hemskheter.

Tändare och tändstickor KANSKE används till mordbrand om de får säljas, och läkare får ALDRIG skriva ut sömnmedel eftersom dessa KAN användas för att ta livet av nån.

Jag säger som Ronny Eriksson; "Man blir som trött!" Motivet till den där åklagarens utspel måste vara att han vill ha publicitet, han vill skapa sig ett namn och på det sättet kanske få fart på sin karriär. Men jag tror han gjort bort sig även inom rättsväsendet. Såg en snutt av SVT;s debattprogram med Janne Josefsson igår där mannen var gäst. Då försökte f.d justitieministern Bodström förklara för honom hur han m.fl hade tänkt då lagen skrevs om men han hävdade att han själv förstod lagen bättre än en av dem som utformat den. No more comments!!!

Solen lyser över Sundsvall idag och himlen är blå. Som så ofta får det mig att tänka på en låttext av husguden Ulf Lundell och den får avsluta detta inlägg. Sånhen heter "Dagen" och detta är sista raderna...


"Det är en tidig morgon i mitten av april

Vinden mojnar, hela världen står still

Det är gott att leva!

Trots allt!"

Av Göran - 13 april 2009 09:53

Som vanligt så verkar "Gumman Tö" ha besegrat "Kung Vinter" även i år. Dessa små vårbevis växer i gräset vid min södervägg. Tittade upp för en vecka sen och har redan nästan blommat ut. Det går fort nu!

Och även min långa ledighet lider mot sitt slut. En lugn och stillsam påsk har det varit och imorgon börjar ännu en 4-dagarsvecka. Så man borde väl orka den också!
Idag hoppas jag kunna locka hit äldste sonen och hjälpa oss få igång minstingens dator samt att få det trådlösa i-net att funka även för döttrarna. Nåt har hänt med routern och jag  är ju ingen it-tekniker precis. Men min 17-åring brukar kunna greja det mesta när det gäller mjukvaran så jag hoppas han fixar även detta.

Kollade på ännu en svensk deckarserie igår och i förrgår - "Maria Wern". Och måste säga att Sverige faktiskt gör kvalitet när det gäller sånt. Både Beck och Wallander är ju klart sevärda och jag tittar ju även på Van Veteren även om den känns en aning seg ibland.

Tyvärr lyser solen med sin frånvaro idag, vi fick visst bara en solig dag (igår) denna helg. Men om den tittar fram sen så vet jag en som ska sitta ute med en kaffekopp och njuta av vårvädret!

Av Göran - 10 april 2009 19:00

... har jag ju inte men det känns så! Häromdagen när jag kom hem från jobbet hade min son lyckats krascha både min och sin egen dator. TROTS att han enligt egen utsago "inte hade gjort nåt fel". Nej, de kraschade väl av sig själva, kan jag tro...

Men nu har jag formaterat om hårddisken till originalkonfigurationen och "burkan" är pigg och rask som en våryster kalv på grönbete. Elaka virus och trojaner som saboterade förut är bortjagade och jag och Acer gör allting mycket snabbare än på länge. De allra ondaste varianterna av malware-program hade till och med slagit ut mitt antivirusprogram och det gick inte att ta bort och installera om heller.

Men nu är den ren och frisk igen!

Tänk om man kunde formatera om sig själv också! Vrida tillbaka kroppens åldrande sådär 25-30 år. Jävlar vilken viktminskning det skulle bli till att börja med - då var man ju slank och stilig. Nu är man väl på sin höjd "och"...

Men.... vem vill backa sitt förstånd så mycket? Erfarenheter och kunskap vill man ju gärna ha kvar. Kanske man kan undanta den partitionen på kroppens minneskort.

Fast... det är väl bara en tidsfråga innan det blir möjligt. För den som har råd att betala! Det var ju just det, förstås.... "När vällingen regnar från himlen så har den fattige ingen sked!" Lika bra att fortsätta förfalla, kroppsligen och andligen! Ha en fortsatt fin långfredag, landsmän och kvinnor och barn! Var ni än bor!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards