Alla inlägg den 25 juni 2009

Av Göran - 25 juni 2009 22:56

Hmm... Det känns som om det här med bloggandet har gått lite i stå, som man säger! Fast igår kväll satte jag mig här och skrev ett inspirerat inlägg som jag var riktigt nöjd med. Så tryckte jag på "spara inlägget" och datorn tuggade en stund och sen kom "sidan kan ej visas" upp. Allt bara åts upp av nåt osynligt, ickeexisterande odjur i cyberspace och antagligen rapade det efteråt och spottade ut de ord det inte ville ha.

Kom att tänka på en av Tage Danielssons "Sagor för barn över 18 år", nämligen den geniala "Sagan om den stora ordransoneringen" där Vår Herre tycker att människorna pratar alldeles för mycket och föreslår för sin hustru (som Danielsson valt att kalla Elvira) att de ska införa en gräns för varje människa. Men eftersom hon inte alls håller med om detta så kan han bara införa den för män.

Försöket slår ganska väl ut i sagan, endast tre män lyckas göra slut på sin ranson av ord. Vi går inte in närmare på vilka de är eller hur det går till att orden tar slut för dem men Vår Herre (som av nån anledning heter Karl-Ragnar i Tage Danielssons gestaltning) tycker efter en tid att ordransoneringen borde utökas även till damerna.

Och sen vill jag citera fritt ur minnet de sista raderna av denna kultsaga:


"- En sån ordransonering för kvinnor får du i så fall genomföra över min döda kropp, Karl-Ragnar!

Men nu är det ju på det viset att Vår Herres hustru aldrig dör. Och det är allt er smala lycka det, talträngda satkärringar!"


Dessa rader skrattade jag gott (och kanske lite manschauvinistiskt) åt första gångerna kag läste dem! Men igår kväll när min text bara försvann igen - för det var ju inte första gången detta hände - så var det inte utan att jag undrade om kanske Vår Herre hade läst den där novellen/sagan och bestämt sig för att sätta den i verket på riktigt.

Mot bakgrund av detta är det kanske lika så bra att jag slutar här och sparar lite på orden. Men innan dess vill jag varmt rekommendera nämnda bok som sommarläsning! Godnatt!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards