Alla inlägg den 18 augusti 2009

Av Göran - 18 augusti 2009 22:55

Ibland får man till det! Ibland bara stämmer allt vid spisen och resultatet blir sådär makalöst god mat. Idag var en sån dag för mig!

Och dessutom var rätten en egen komposition, om än delvis inspirerad både av min syster och en amerikansk TV-show med nån som heter Rachel Rae (tror jag att det var).

Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att ta en bild men jag ska ändå beskriva -i runda slängar- hur jag gjorde och rekommenderar eventuellt hungriga att pröva detta!
Jag gjorde kycklingfiléer inlindade i Schwartzwaldsskinka (finns på Lidl) soem sedan gratinerades i gorgonzolasås med västerbottenost på. Till detta tagliatelle men nästa gång ska jag ha färsk pasta så blir det ännu bättre!

Man behöver till 4 pers......


4 stora kycklingfiléer

8 skivor schwartzwaldskinka (eller luftttorkad, ex.vis prosciutto)

Salt

Svartpeppar

Olja att steka i

200 g riven västerbottenost


Till Gorgonzolasåsen


25 g smör el margarin

1 rågad msk vetemjöl

3 dl grädde

c:a 2 dl mjölk

50 g Gorgonzola


Skär kycklinfiléerna på längden till lagom portionsbitar. Krydda med svartpeppar och lite salt (tänk på att både skinkan och osten ger sälta) och linda in dem i skinka.

Smält smör i en kastrull och vispa ner mjölet. Vispa ner grädden och låt koka upp. Späd sedan med mjölk till lagom konsistens och rör ner gorgonzolan.

Stek kycklingen i lite olivolja c:a 2 min på var sida tills skinkan fått vacker färg och lägg dem sen i en ugnsform. Häll på såsen och gratinera i 20-25 minuter. Lägg på västerbottenosten när 10 min återstår. Servera med nykokt pasta eller presad potatis.

Givetvis kan grädden bytas mot magrare alternativ (själv använde jag 15%ig matlagningsgrädde).

Smaklig måltid, kära ordbrukare!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards