Direktlänk till inlägg 8 oktober 2009

Fram för nobelpris till alla som fyller år den dagen!

Av Göran - 8 oktober 2009 22:08

Idag fick man åter en påminnelse om ett gammalt TV-program. Jag tänker på gamla fina "Helt apropå" som ju skojade friskt med Nobelpriset.

Nån som heter Herta Muller (hittade inte tyskt y på tangentbordet) ska alltså uppvaktas MYCKET furstligare än jag på MIN födelsedag. Å andra sidan kan jag ju alltid hävda att jag får Nobelpris varje år! Och ska sanningen fram så var jag nog närapå skolmogen innan jag förstod att det INTE var för mig man flaggade överallt den 10:e december varje år. Det är nog mitt tidigaste exempel på förlorade illussioner!

Fast... borde det inte egentligen vara så att ALLA svenskar som fyller år den dagen borde få ett eget Nobelpris? Eller åtminstone bjudas in till festen och käka rimmat skatbröst eller grillad kattuggla eller vad det nu blir i år?

Givetvis har jag aldrig hört talas om denna författare, än mindre läst nåt av hennes alster! Det har bara hänt ett fåtal gånger att jag känt till nobelpristagaren innan de får priset! Senast var väl Doris Lessing och före henne Dario Fo. Därför skrattade jag också gott och igenkännande av just "Helt-apropå-gängets" analys av denna företeelse. Minns att de fick ihop nåt om att för att få priset fick man inte vara översatt till något av de 20 största språken. Ingen inom 500 mils radie från Stockholm fick ha hört talas om författaren. (Utom akademins medlemmar förstås)

Men, men.... Så länge ens litterära alster handlar om denna klena ursäkt till blogg så är det nog bara att glömma det där med Nobelpriset. Fast visst skulle det sitta som en fläskläpp att få ta emot en mille (eller vad priset nu ligger på) ur kungens hand på födelsedagen!

Får väl börja skriva min bestseller snarast och satsa på 2010! Då ni! DÅ j***ar!

 
 
Ingen bild

hjördis

9 oktober 2009 19:25

*S* Om du skriver ett sånt här roligt inlägg om dagen i ett år, så ska jag låna/råna/tigga/hota ihop 1 mille till dig! Ett gott skratt förlänger livet!!!

 
singelfarsan

singelfarsan

9 oktober 2009 19:31

Tack för det! Du har så rätt, min vän! Ett gott skratt förlänger inte bara livet utan även käften!
Åtminstone temporärt!

http://singelfarsan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards