Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Anekdoter och hågkomster

Av Göran - 15 oktober 2009 22:37

Jo, jag VET att jag redan skrivit två gånger apropå Nobelpriset och det kanske räcker... Ett tag tänkte jag göra mig lite lustig över det faktum att ekonomipriset för första gången tilldelats en kvinna men jag avstår. Det finns massor av ståuppkomiker i detta land (och säkert i andra länder också) som kommer att hitta på mängder av roligheter anspelande på kvinnors sätt att hantera pengar. Därför nöjer jag mig med att glädjas för pristagarens skull. Enkelt eftersom DET priset är nog det sista jag nånsin skulla kunnat bli aktuell för. Eller föresten... Fysik och kemi är inte heller min grej så dem kan vi också fetglömma. Minns inte mycket av dessa ämnen från skolan. Det enda egentliga minnet jag har är väl min kemilärare i högstadiet. Han hette Torsten men kallades i lönndom "Knallgasens bäste vän"!

Han äääälskade nämligen när det small och demonstrerade gärna sina färdigheter för oss elever. Han lyckades dessutom en gång sätta eld på gardinen i kemisalen, vilket vi hade roligt åt vid 30-årsfesten till minne av att vi lämnade grundskolan för x antal år sen!

Nåt år senare bodde jag i Uppland och i den skola där jag gick gymnasiet fanns också en lite sprängtokig lärare. Vad han hette minns jag inte (han hade aldrig min klass), bara att han kallades "Snoken". Varför har jag ingen aning om.

Han lär ska ha experimenterat med diverse sprängämnen i en grusgrop nära sitt hem i en liten by på landet. Dock råkade han en gång skjuta en så stark laddning att fönstren krossades i de närmsta husen. Till historien hör att "Snoken" hade en granne lite längre bort som han låg i fejd med och vars fönster klarade sig. Men när den grannen fick höra om "Snokens" misstag krossade han genast alla fönster som vette åt det hållet på sitt hus. BARA för att "Snoken" skulle blir ersättningsskyldig! Men om historien är sann vet jag inte säkert...

Sant är dock det gamla påståendet att "det är alldeles för mycket månad kvar i slutet på pengarna"! Än en gång får jag suga på ramarna, som man säger, de sista dagarna innan barnbidraget på tisdag. Tur att det fortfarande finns! Men det är väl bara en tidsfråga, antar jag...

Men åter till det där med ekonomipriset och min oförmåga att nånsin bli aktuell. Det känns åtminstone bra att det finns de som är ännu värre än jag! Paret i TV3;s "Lyxfällan" ikväll hade dragit på sig skulder på över 3 mille! Och dem lyckades Charlie och Mattias hjälpa på fötter! Så grabbar.... Kom hit nästa vecka och fixa mig också!

Sov så gott ni kan, kära ordbrukare!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards