Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Arbete - är det egentligen så lyckat?

Av Göran - 26 oktober 2009 22:15

Jag har arbetat idag! Och det kändes riktigt bra! "Arbete befordrar hälsa och välstånd" sägs vara en gammal sanning. Jag undrar om den som skrev det hade jobbat i en riktigt skitig fabrik nån gång...

Om han/hon stått vid en öppen 1000-gradig smältugn och öst sot ur densamma med en 4 kg tung skopa av järn. Eller liknande...

Förmodligen inte! Förmodligen sas dessa bevingade ord av nån som tyckte om att andra utförde de tyngsta, smutsigaste och mest själsdödande arbetsuppgifterna och ville få dessa att tro att de skulle må bra av skitjobben.

Nåja, nu utförde jag inte alls några hjältedåd idag eller ens nåt tungt och besvärligt. Dessutom så hör det arbete jag beskrev ovan numera till historien tack vare ny och moderna teknik.

Det där var bara en liten fundering jag hade. Lite som texten över grindarna till nazitysklands Auswitch - "Arbeit macht frei" (Arbete gör dig fri)

Snacka om jättelögn - de som utförde de flesta arbetena därinne blev då fanimej inte fria! Gasade blev de, de allra flesta! Eller skjutna! Och förmodligen var många av dem tacksamma i dödsögonblicket eftersom det innebar ett slut på ett lidande som vi moderna välfärdsgnällspikar aldrig ens kan föreställa oss!

Men, som sagt, så har jag egentligen inget att klaga över rent arbetsmässigt idag. En ganska lugn och stillsam dag och absolut inget som var fysiskt ansträngande. Tvärtom så var det riktigt roligt att vara tillbaka i portvakten och träffa "stammisarna". De där lastbilsförarna som kommer varje dag och t.o.m flera gånger om dagen i vissa fall.

Alltid roligt att få känna sig välkommen och uppskattad!

Är det ett ålderstecken det där att man får svårare att ställa om sin dygnsrytm? Den rubbades ju en timme i söndagsnatt. Jag satt på jobbet lite efter kl. 10 och kunde inte fatta att jag var så sjukt hungrig. Men efter en stund kom jag ju på att kroppens klocka ju trodde att det var lunchdags för den vet ju inte att vi ställt tillbaka klockan.

Förhoppningsvis vänjer kroppen om sig på någon dag eller så och nästa omställning sker ju på våren och allt går liksom lite lättare då.

Önskar alla mina kära ordbrukare en angenäm natt! Och de av er som har god kontakt med "han däruppe" kan väl be att han flyttar regnvädret nån annanstans ett par dagar för får jag bara lite sol så blir jag säkert mindre gnällig!

Nattinatti!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards