Alla inlägg den 7 november 2009

Av Göran - 7 november 2009 09:22

För 31 år och ungefär en månad sen gick jag som förhoppningsfull yngling in genom grindarna till regementet LV5 här i Sundsvall för att börja min militärtjänst. När jag hade registrerats och fått ut allt de tyckte jag behövde för att bli en bra soldat fick jag träffa mitt allra första befäl.

En jämnårig, ljuslockig hälsing med namnet Hamrén på namnbrickan i vapenrocken. Han hade överfurirs grad vilket betydde att han själv gjort sin grundutbildning året före mig och därefter fått jobb vid regementet.

Han var betydligt mindre "militärisk" än jag förväntat mig, en riktigt trevlig kille med mycket humor och glimten i ögat. Ett av de bästa befäl jag mötte på de 7½ månad jag tillbringade på LV5.

Samme man, om än äldre och snyggare klädd, satt igår kväll i soffan hos "Skavlan" i SVT och blev intrevjuad om sitt nya jobb som svensk förbundskapten. Jag talar alltså om Erik Hamrén.

Tydligen har han gjort sig lika populär överallt på sin väg genom livet för ingen tycks ha nåt ont att säga om denne genomsympatiske Ljusdaling som nu innehar fotbolls-Sveriges finaste, men även svåraste, jobb.

Och, Erik, jag önskar dig all lycka och framgång! Är det nån jag verkligen unnar att lyckas så är det du. Du lär knappast vinna VM-guld men jag hoppas att du leder landslaget till nästa EM och sedan även VM och får göra bra resultat där.

Medan jag såg programmet satt jag och mindes små episoder från lumpartiden (Vilken man i min ålder kan inte berätta lumparminnen???). T.ex första gången vi skulle resa tältet med vedkamin och allt, det blev bara kaos hela tiden och vi skrattade så vi fick ont i magen. En annan grupp med ett annat befäl skrattade också vilket gjorde deras befäl vansinnig. Han skällde ut dem och de fick nån sorts straff också har jag för mig.

Men Hamrén skrattade MED oss medan han förklarade hur vi skulle få det rätt och det gick till slut.

Efter nån månad i kronans kläder hade jag indelat befälskåren i 2 huvudsakliga kategorier - idioter och alkohlister! Några passade dessutom i båda dessa grupper! Men sen fanns det en liten, liten grupp med vettiga män som hade både hjärta och hjärna på rätt ställe och dit hörde Erik Hamrén.

Följaktligen blev han heller inte så gammal som yrkesmilitär, slutade efter bara nåt år. på "alko-fem" som vissa skämtsant kallade vår stads, nu sen länge nedlagda, regemente.

Nu är det helg och kroppen ska väl få lite vila, kan man hoppas. Det blir en tur till Birsta köpcentrum - nedre norrlands shopping-mecka, lite senare idag men f.ö ska jag nog mest ta det lugnt och kolla Karjala cup i TV.

Önskar mina trogna ordbrukare en skön och vilsam lördag!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards