Alla inlägg den 15 november 2009

Av Göran - 15 november 2009 08:43

Tänkte egentligen skriva igår kväll men sen tyckte jag att det var bättre att vänta tills jag sovit på saken. Det är dags för lite politik/humanism/åsikter/övertygelese - kalla det vad ni vill!

Vad är det som händer med vårt land? Endast en tredjedel av kommunerna har avtal med migrationsverket om att ta emot ensamkommande flyktingbarn (DEN ordkombinationen fanns inte i min barndom). Hur i all världen kan man neka det?

Tänk själv, om nån skickar sitt barn till ett främmande land hur desperat är man inte då? Eller tror motståndarna att föräldrar skickar hit dem för att bli av med dem? För att nån annan ska ge dem mat och kläder! Om det stämmer i något fall så är det väl kanske en på tusen eller så.

Nån har räknat ut att om alla kommuner i Sverige hade avtal så skulle ingen kommun behöva ta hand om mer än 3 barn per år! Har vi verkligen inte råd med det?

Det har åtminstone inte Vellinge kommun i Skåne som är en av landets rikaste kommuner. Men jag är säker på att om vi skärskådar deras ekonomi så hittar vi garanterat en hel massa miljoner i utgifter som vi skulle ifrågasätta mycket mer än om man bedrev lite humanitär verksamhet och tog sin lilla del av vårt globala ansvar för världens barn.

Allra mest skrämmande är dock att i deras nej finns en rasistisk underton. Invånarna vill inte ha fler invandrare och då vågar inte politikerna gå emot opinionen. Varför är man rädd för barn? Tror man att det är små miniatyrterrorister som kommer hit? Som vi ger mat, husrum och skolgång och sen när de blir stora nog så spränger de oss i luften?

Nej, Sverige har blivit kallt! Och kallare blir det för varje dag! Det skrämmer mig att ett parti som Sverigedemokraterna vinner allt större mark för sina främlingsfientliga åsikter. Har vi verkligen blivit så jävla inskränkta? Titta på vad som hände i Tyskland på 30-talet! Det började ungefär likadant och slutade i världshistoriens största masspsykos och största folkmord.

Nej, jag menar inte att jag tror SD ska starta nåt nytt världskrig men jag tror vi måste stoppa trenden innan vi har skapat oss ett land som ingen av oss vill ha egentligen. Ni som använder frasen: "Jag är inte rasist men...." borde ta er en funderare på vad det egentligen är ni säger och tänker, För den frasen används flitigt dagligen och brukar följas av klart rasistiska och främlingsfientliga uttalanden.

Dags för riksdag och regeringa att lagstifta - tvinga ALLA kommuner att ta emot dessa barn och se till att de får det så bra som möjligt! 3 stackars ungar har väl varje kommun möjlighet att klara. Eller...???

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards