Alla inlägg den 17 november 2009

Av Göran - 17 november 2009 22:36

Häromsistens skrev jag lite om rasism och främlingsfientlighet. Det är frågor som är viktiga för mig och som jag brinner för så det kommer garanterat att hända igen. Även efter detta inlägg!

Det var nån debatt i SVT ikväll men jag såg inte så mycket av den. Men jag såg att de hade 4 män från Vellinge (kommunen som inte har råd att ta hand om 3 stackars flyktingbarn per år FAST de är bland Sveriges rikaste kommuner) på länk via en storbildsskärm i studion. Det var 2 unga killar och 2 medelålders herrar.

I studion satt bl.a några moderater som ställde sig på flyktingbarnens sida. ALL förändring av vårt samhälle är visst inte av ondo ändå - det är inte alltför längesen som det partiet höll väldigt tyst i såna frågor för att inte reta de starka krafter i partiet som ville begränsa eller stoppa invandringen.

Man brukar säga; "Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar - vi har lånat den av våra barn!". Och så kanske fler borde tänka! Och inte bara det utan utveckla resonemanget lite!

Jag menar såhär ungefär...

Den här planeten tillhör oss alla som bor på den. Borde vi då inte dela på dess gåvor och hjälpas åt att lösa dess bekymmer? UTAN att hävda våra egna små territorier! Bara för att vi råkar vara födda i Sverige har vi inte ensamrätt på detta lilla hörn av världen. Lika lite som andra har ensamrätt på de ställen där de föddes.

Rasism finns överallt. Tyvärr! 'Den bottnar oftast i okunskap och rädsla för det okända. Frågan är väl närmast VAD som är rasism och vad som är vänskapligt tjafs.

Om jag gör mig lustig över färgade i Afrika är det t.ex rasism men hur är det om jag berättar en Norge-vits? Eller skämtar om finnar eller danskar? Är det också nån sorts "rasism light" eller bara granntjafs?

Eller om invånarna i Gimo i Uppland (där jag bodde i tre mörka år på 70-talet) kallar sina grannar i Österbybruk för idioter endast beroende på att de kommer just från den platsen? Det var mycket vanligt under mina år där i alla fall, men kanske har "stora världen" kommit även till dessa orter.

Är det rasism när stockholmare drygar sig och kallar allt norr om Dalälven för lapphelvetet? Eller när vi norrlänningar kallar huvudstaden för Fjollträsk och skåningar för reservdanskar?

Det kanske är dags att vi alla intar en mer generös attityd mot ALLA våra medmänniskor oavsett om de är födda i Teheran, Kuala Lumpur, Santiago, Vellinge eller Grythyttan. Att vi inser att ALLA är människor med samma värde!

Att vi slutar fördöma andras religioner. Låt andra tro på vad de vill, det är extremister och fundamentalister som måste bekämpas. Inte med våld men med upplysning och utbildning!

Alla vill inte äta fläskkött, det får man respektera. Jag äter t.ex inte fiskbullar (dock ej av religiösa skäl, men ändå!) och det vill jag att andra ska respektera.

Javisst är jag pacifist och mitt resonemang är säkert väldigt naivt men medge att världen nog skulle bli en vänligare plats för oss alla om mina tankar ovan blev verklighet!

Själv klarar jag ju inte ens av att skapa fred i mitt eget hem så varför skulle jag lyckas på den globala arenan?

Men en vacker tanke är det! Eller hur, kära ordbrukare?

Sov gott vänner och alla ni andra som jag ännu inte träffat!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards