Alla inlägg den 17 mars 2010

Av Göran - 17 mars 2010 06:56

Godmorgon, mina kära ordbbrukare! Man brukar säga att allting har en ände, så även min sjukhusvistelse. Idag ska jag "gå hem" för att använda vårdpersonalens eget språk! Visste ni att det finns ett sånt?

Jodå, en mängf uttryck som endast används inom sjukhusen och vårdcentralerna.

Var annars säger man t.ex åt dig att "sitta in" i väntrummet? Och efter samma språkliga logik kan du bli hämtad för att t.ex pinka i en mugg eller släppa ifrån dig lite blod och därefter få "sitta ut" i samma väntrum.

Sen kommer du in till doktorn (i bästa fall) och ombeds kanske att "ligga upp" på en brits för nån underrsökning.

En annan sak man har börjat med sen sist jag var inlagd är att ex.vis smärta ska bedömas på en skala. Man ber den unga, söta "uskan" (ännu ett vårduttryck för undersköterska) om nåt smärtstillande och då förväntas man kunna beskriva hur ont man har. "På en skala"!

Skalan går från ett till tio - ett är rent pjål medan tio är helt outhärdligt. Då villl man hellre dö, ungefär!

Men man lär sig som lydig patient att ner till nivå 6 är det alvedon som gäller och vet man med sig att det inte kommer att hjälpa är det lika bra att friska i med åtminstone en sjua. Då kommer de tyngre grejorna fram och smärtan försvinner ett tag i alla fall.

Nu ska jag invänta min skål med fil, mina 2 torra limpskivor och mitt efterlängtade kaffe. Tänk, imorgon kan jag dricka mitt morgonkaffe när JAG vill!

Efter frukosten ska man väl "sitta ut" på toa en stund och därefter "sitta in" i duschen. För att slutligen "ligga ut" på sängen i väntan på att få "gå hem".

Ha en underbar onsdag, svenska folk! I Smygehuk, Mörbylånga, Nykroppa, Käckelbäcksmon eller Gökböle. Kort sagt; Var ni än är!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards