Alla inlägg den 30 april 2011

Av Göran - 30 april 2011 06:52

Valborg... Så hette den barska frun till en av min morfars bröder. En tant som jag var ganska rädd för under min barndom. Om jag fattat släktingarna rätt så var även hennes make, morfars bror Henry, också ganska full av respekt för sin "drake".

Men både Valborg och Henry är döda sen länge och vad hon än må ha på sitt samvete så är det förmodligen preskriberat vid detta laget.

Valborg är också en helg för tonårsfylleri och jag hoppas innerligt att ingen av mina trtre tonårsbarn blir hemskjutsat av fältassistent ikväll som jag blev för 39 år sen.

30/4 1972... Jag var 14 år och hade tillsammans med en kompis fixat en hela Silver Rom som vi groggade med Coca Cola. Uppvuxen i en släkt av helnykterister var det förstås extra förbjudet och därmed spännande.

Och jag blev full! Så vidrigt, fruktansvärt asberusad att jag knappt mindes någonting efteråt. Mina snälla kamrater försökte gömma mig mellan några containers på SJ;s bangård i sta´n men eftersom de varit många inbrott i järnvägsvagnar just då så kom en polispatrull åkande och fick syn på oss. Mina kompisar var kapabla att springa men inte jag så jag var den ende de fick tag i.

Den enda gång jag blivit gripen av polis och förd till polisstationen.

Men eftersom jag var minderårig kontaktades den tidens svar på socialjouren och en fältassistent fick skjutsa mig hem.

Ska inte gå in på eferspelet mer än att säga att jag fick inget beröm hemma för mitt tilltag.

Men nu är det som sagt preskriberat. Utom möjligen för min storasyster som var den  som "tog emot" när hennes asfulle lillebror kom hem mitt i ntten. Hon påminner mig gärna än idag om detta mitt felsteg.

Så ni som är unga nu... gör inte om mitt misstag. Det är INTE tufft att bli så full att man inget minns.

Så ta det lugnt ikväll, kära ordbrukare, med både alkohol och raketer i SKillingaryd, Bastuträsk, Askersund och Bengtsfors. Så orkar vi alla demonstrera imorgon lite lagom bakis....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards