Alla inlägg under maj 2011

Av Göran - 1 maj 2011 12:23

Stryk! Av Norge! I hockey-VM. Det hade -tills igår- aldrig nånsin hänt. Och det skulle, teoretiskt sett, inte kunna hända heller.

Ändå hände det! Och idag är inte kvällstidningarnas allvetare till reportrar nådiga i sina sågningar av vårt folkäraste landslag.

Fast egentligen så gjorders ju felet för mer än hundra år sen. 1905 var det väl som vi lät Norge bli ett eget land igen?

Tänk om inte den där förb... Oscar den andre hade släppt unionen med Norge! Då hade detta aldrig hänt! Då hade dessa spelare varit svenskar liksom Petter Northugg m.fl Och nordsjöoljan hade varit svensk. Jävla Kung Oskar! Men hans pepparkakor är ju goda i alla fall!

Det finns en första gång för allting, sägs det. Alltså då även för Norge att besegra storebror Sverige i hockey under ett stort mästerskap. Gissar att det är "syttende-mai-yra" i vårt f.d broderland idag av lycka över denna idrottsbragd.

Jag tror dock att vi hockeyvänner i Svedala inte ska måla fan på väggen alltför mycket för det här. När VM är över lovar jag att Sverige kommer att finnas betydligt högre än Norge i sluttbellen.

Så varför inte försöka göra nåt positivt av dena nesliga förlust? Vi vet ju alla att Tre Kronor gör åtminstone en plattmatch varje VM eller OS. Nu är ju den redan avklarad i premiären och spelarna är väckta. Vet att man måste göra jobbet fullt ut över hela banan i 60 minuter om man vill vinna. Detta gäller alltså även då vi möter dem vi anser vara "blåbärsnationer".

Valborgsmässoafton firades (?) med att bevittna och svära över just detta elände i soffan med min alldeles egna majbrasa bakom ryggen i öppna spisen. Jag hade funderat på att gå till den närbelägna majbrasan på stranden men tyckte det kändes lite för kallt ute så det fick vara.

Inte heller kommer jag att se nån första-maj-demonstration eller höra nåt tal idag. Det finns det inte tid till för jag ska ha middagsgäster precis som förra söndagen. Syster och svåger kommer idag, de har ännu inte sett mitt hem efter flytten i januari. FAST de bor inom gångavstånd!

Men idag kommer de och jag ska laga oxfilé provencale och bjuda på gott rödvin till det. Sen tar vi nog en eller annan whisky innan de vinglar hemåt uppför backarna.

Och sen kommer vändningen! Imorgon när affärerna öppnar är det jag som åker till hälsokostaffären på Sjögatan i stan och köper mig ett fastepaket. Nedtrappningen vad gäller ätandet startar jag imorgon bitt och från onsdag eller torsdag är det grönsaksjuice, buljong, frukt- och bärsafter och vatten som gäller i c:a 10 dagar. Inga oxfiléer, korvar, whisky, öl, snus eller ens kaffe under denna tid. Det hoppas jag ska ge mig lite krafter tillbaka så jag orkar ta tag i allt jag skulle behöva ta tag i. Jag brukar få ny energi efter en fasta så jag hoppas det funkar den här gången också. 

Och efter fastan får man dessutom fördelen att magsäcken har dragits ihop ganska mycket för då ska jag sätta igång kriget mot överskottskilona. Det kommer att ta tid eftersom jag har så långt till målvikt men det måste ju få göra det. Jag vet att jag kan bara jag tar mig i kragen.

Metoden blir den beprövade viktväktarmodellen, att räkna "points" i allt jag stoppar i mig. Jag vet att den funkar, att jag klarar av den utan att sakna nåt.

Så därför väljer jag bort GI, LCHF, medelhavsdiet och stenåldersdieten. Om man går och längtar efter sånt man "inte får" äta tror jag det är dömt att misslyckas och med LCHF skulle jag säkert drömma våta drömmar om pasta, ris, potatis och mackor. För andra passar och funkar säkert alla dessa metoder men för mig skulle det bli svårt att sluta med en massa saker jag gillar.

Med Vv-metoden äter jag precis vad jag vill - det handlar bara om mängderna. Förhoppningsvis ska fastan då alltså ge mig energin som behövs för att komma igång både med att äta rätt och att röra på mig oftare och mer regelbundet. När man har hållit på ett tag brukar det funka automatiskt sen.

Jag får väl, på modernt vis, döpa "projektet" till Beach 2012 eller nåt. För badsommaren i år (om det nu blir nån...) är nog redan körd.

Nej, skämt åsido så är det inte det det handlar om utan att jag faktiskt är lite skraj för at gå i en för tidig grav. Jag uppfyller ju ett antal av kriterierna för att räknas som högriskperson. Övervikt, man, femtioplussare, singel (Jo, det är faktiskt också en riskfaktor har jag läst) och med en massa bekymmer som gnager inuti. Även om bekymmers-delen avtagit de senaste åren så finns det några som skulle behöva åtgärdas för att bli en lycklig människa fullt ut.

Startskottet går alltså imorgon. Men nu ska jag gå och förbereda dagens kolestorolstinna middag och snygga upp mitt hem en aning innan mina gäster anländer. Ha en härlig första maj i Bollstabruk, Kvidinge, Ronertsfors och Örbyhus, kära ordbrukare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards