Direktlänk till inlägg 20 juni 2011

Ungdom - en åkomma som går över

Av Göran - 20 juni 2011 10:57

Vad är det som gör att unga människor tror att de själva vet så mycket mer än de som är t.ex i min ålder eller äldre? På jobbet har man tagit in ett antal ungdomar från 18 och uppåt och redan efter en månads arbete i den fabrik jag jobbat i över 35 år var det en av dem som liksom ville tillråttavisa mig i en fråga om hur en arbetsuppgift bäst ska utföras.

"Jamen, du vet.... såhära... det är ju såhär att...", sa han. Typ! Sen följde en fullständigt felaktig föreläsning om arbetets utförande. Medan han pekade med hela armen för att liksom förstärka sin myndighet. Från höjden av sin 22-åriga visdom. Jag lyssnade tålmodigt och stillsamt och svarade sen -mycket vänligt- nåt i stil med...; "Ja, ursäkta men jag kan ju inte så mycket än, jag har ju bara jobbat här sen 12-13 år innan du föddes! Men det är snällt att du vill lära mig!"

Jag kan ta såna där grejer om det rör saker där jag INTE är riktigt uppdaterad men när det gäller nåt jag gjort i hela mitt vuxna liv ska förbanne mig inga valpar och yngel komma och tro att de ska kunna mästra mig. Det är ju rent ut sagt korkat att inbilla sig att man efter en månad kan toppa 35 års yrkeserfarenhet!

Det är bra att tro på sig själv och sin egen förmåga men man måste väl ha NÅGON grund att bygga tron på?

Fast i dessa unga människors ögon är jag förstås bara en kvarleva från en svunnen och hopplöst oupplyst tid, en relik från stenåldern ungefär.

Nej, ungdom är en bevärlig åkomma. Det är tur att den går över!

Just denne unge man fick jag senare veta hade jobbat i fabriken en sommar för 4 år sen, innan vi byggde om till modern teknik. Det berättades också att han bettt sig likadant då och en av mina bekanta på det skiftlaget hade skämtsamt gett honom smek/öknamnet Facit. Fyndigt tyckte både jag och mina någorlunda jämnåriga kolleger på skiftlaget. Denne Facit lägger sig i varenda diskussion när han befinner sig i matsalen och sitter flera grupperingar och pratar på olika håll har han det jobbigt med att vara med överallt och rätta alla. I fredags morse, just i skiftbytet då det är massor av folk i omlopp var det riktigt surrigt och huvudet på Facit for som vore han en kattuggla. Han såg nästan panikslagen ut över att kanske inte kunna få ett ord med i laget på alla håll. Då hände det som inte fick hända (gissar jag att han kände) - hans sökare larmade! Hans ansikte drogs ihop i en ilsken grimas och han sparkade till en stol på väg ut i fabriken för att åtgärda vad nu sökaren larmade om. Vi fick alltså klara oss utan hans visdomar medan han var ute och jobbade. För oss gick det bra, det var nog värre för Facit...

Så om nån under 30 läser det här och vet med sig att man harför vana att tillrättavisa andra (äldre) vuxna i tid och otid - sluta med det. Med lite tur blir du själv både 40 och 50 nån dag och då kommer du att märka att man inte automatiskt blir totalt senil efter fyllda 40. Inte heller är man helt obildad bara för att man inte har universitetsutbildning. Och... om vi behöver dina klokskaper så kan vi fortfarande be om dem!

Ha en fantastisk måndag i Svenljunga, Alfredshem, Flyinge, Töreboda och Hissmofors! Sköt om er, kära ordbrukare så kanske ni får läsa fler klokskaper här! Nån annan dag... Kanske.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards