Alla inlägg den 20 juli 2011

Av Göran - 20 juli 2011 21:33

Vi på "gruvan" brukar kalla våra friskift för frivecka eller långledighet. Men den ledighet som tar slut idag var årets kortaste. Sexskiftets baksida att man får offra en 14-dagars ledighet på sommaren för att efter eller innan få ett 24 dagars substitut för vad vanligt folk kallar semester. Det blev alltså bara 4 dagar den här gången och nu är det dessutom över. Imorgon bitti är det dags igen...

Men den sista dagen på denna miniatyrledighet blev i alla fall rolig och minnesvärd. Jag har varit på släktmiddag i min mosters sommarstuga. Så gott som hela den lokala släkten var samlad plus kusinen från Västervik som jag normalt sett träffar ungefär vart 4;e eller 5;e år. Men hon var inte den stora begivenheten utan en annan kusin som jag inte träffat sen jag var 10-11 år. Och det var ju en stund sen..

Han är jämngammal med min enda kvarlevande moster och därmed 20 år äldre än jag och bor sen 25-30 år i USA. Vi bär samma förnamn och när jag var liten hände det att vuxna skojade med mig och sa att jag fått det namnet för att min mamma hoppades att jag skulle bli lika snäll, vänlig och skötsam som han.

Så blev det kanske inte även om jag väl skött mig ganska skapligt under större delen av mitt liv.

Och min nu drygt 70-årige amerikakusin var sig faktiskt ganska lik. Han hade med sig sin ena dotter och hennes man och barn och skulle visa dem sina barndomtrakter. De hade haft roligt då han skulle översätta namnet på samhället utanför stan där han växte upp, Matfors. De kom fram till att det blev Food-stream på engelska och hans svärson hade skrattat länge åt det.

Timmarna rann fort undan och nu ska jag snart kolla om bilderna jag tog på hela gänget med barn och allt blev bra. God mat och trevligt sällskap är ett suveränt sätt att må bra kan jag än en gång konstatéra. Många minnen och många skratt blev det och de amerikanske barnen lekte hur bra som helst med sina nyfunna svenska tremänningar fast de inte kunde kommunicera med ord.

Så samla ihop era fastrar, kusiner, bryllingar och buksvågrar och ställ till ett hejdundrande släktkalas, kära ordbrukare. Än är det mycket kvar av somamren så passa på medan klimatet tillåter utomhusaktiviter i Säffle, Koskullskulle, Brattfors och Gamleby. Vi ses! När andan faller på.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards