Alla inlägg den 6 september 2011

Av Göran - 6 september 2011 09:11

Regn och grått ute. Sista dagen på ledigheten, imorgon börjar slitet och släpet igen. Och så har jag tvättstugan...

Med andra ord en dag som uppfyller tillräckligt många kriterier för att kallas skitdag!

Men... det behöver det ju inte vara! Jag har inte jobbat sen 10/8 så det blir ju kul att träffa de andra galningarna på skiftlaget. För på nåt konstigt sätt, trots slitsamma och stressiga jobb så lyckas vi allt som oftast ha ganska kul på våra 12-timmars pass tillsammans och konflikter är sällsynt.

Någon sa en gång till mig att ju jävligare arbete och arbetsmiljö man har desto större blir sammanhållningen mellan arbetkamraterna och desto bättre blir stämningen i fikarum och matsal. Och jag tror faktiskt att det är så. Periodvis har jag arbetat i portvakten som ligger i samma hus som kontoren och bland dem som jobbar där vimlar det av små strider och skitsnack bakom ryggen är vardag där. Men så har de heller inget yttre tryck som svetsar dem samman.

Att jobba i gruva fattar ju alla att det är tufft men gruvarbetare är kanske de som är mest kända för sin sammanhållning.

Jag tror att det där kommer från överlevnadsinstinkten inom oss. Överlevare från andra världskrigets tyska fångläger har ju ofta berättat om helvetet därinne men även om den sanslösa humor som föddes där.

Vi har alltså en obändig vilja att ha roligt och därför gör vi det outhärdliga uthärdligt med de medel som står till buds. Så vilken jävla tur att det regnar så att jag med gott samvete kan lata mig inomhus. Och vilken tur att jag har det skitjobb jag har så jag slipper småtjafsandet som är så vanligt  på "trevliga" arbetsplatser.

Nu ska tvätten hängas och sen ska jag ge mig på att laga nåt jag aldrig gjort men som jag hoppas blir en paradrätt för mig i framtiden. Jag såg Per Morberg göra oxrullader härom veckan och inspirerades att försöka själv. Försökskaniner blir sonen och min gode vän och husmekaniker Hans. Han ringde igår och frågade om jag kunde skjutsa honom från verkstaden där han ska lämna in sin bil idag och då passade jag på att bjuda in honom på middag. Håll tummarna för att det lyckas så är ni snälla därute i Sveriges och världens alla hörn som Katterjokk, Fjärdhundra, Washington  Undersåker och Vladivostok. För att nämna några av "hörnen".

Ha en bra dag, kära ordbrukare! Annars har nån annan den!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards