Direktlänk till inlägg 11 november 2011

11-11-11 kl. 11:11

Av Göran - 11 november 2011 10:08

Tio ettor efter varandra! Det har jävlariminsjäl inte hänt på hundra år. Men vi fick uppleva det alldeles nyss, jag och mina vördade ordbrukare. En hyfsat fin dag i mina trakter, för att vara november, men jag vidhåller ändå att november kan dra åt h-e. Oktober, januari och februari också och nästan mars med December får man väl stå ut med för barnens skull och för att jag brukar få nobelpris varje år. Om det nu är nåt att fira att man blir ett år äldre...

Idag ska jag iväg till jobbet en sväng och skriva protokoll från gårdagens skyddskommitté. Det blir en timme kompledighet eller två som kan bli bra att ha om jag råkar vara lite för duktig nån gång och blir klar med jobbet för tidigt. Annars så ska det bli renskavsgryta med trattkantareller från frysen till middag och f-n vet om inte jag ska unna mig nån sorts fredagsmys också. Men inte från OLW eller Estrella utan kanske en liten bit valnötstårta och gorgonzola och några kex med ett glas gott rött till. Gorgonzola har jag redan en liten bit som blev över när jag gjorde ostsåsen till lasagnen häromdagen så man kan även ta det på några pepparkakor med en skvätt glögg (som också finns kvar sen ifjol i ett skåp). Eventuellt ska jag åka och handla byxor med lillpojken (som är flera cm längre än jag....) men det beror på om han orkar, vi får se!

Den där beröma valfriheten har nått åldringsvården och i Aftnbladet står att läsa idag att företaget Carema har börjat återanvända kronikerblöjor för gamlingar som inte klarar att hålla tätt längre. De väger blöjan och är den torr ska den hängas på vädring och återanvändas efter ett dygn. Vad säger ansvarig minister, måntro...?

Vad jag tycker behöver jag väl inte ens tala om. Man häpnar och hoppas att man får dö knall och fall i god tid innan äldreomsorgen hinner sätta klorna i en.

Som min mormor t.ex Fast det ju var vansinnigt länge sen. Nog hade hon sina krämpor men sista dagen hon vaknade upp på morgonen mådde hon kanonbra och beslöt ta bussen till andra sidan stan och gå sista biten upp till Norra Stadsberget för att dricka kaffe på serveringen där. Hon gick sen även därifrån och ställde sig på busshållplatsen. Men när bussen kom hade hon bara klarat att stiga på och sen sätta sig ner så var det slut. Pang, bom, direkt bara!

Tack gode Gud att hon inte hamnade på nåt privatägt äldreboende där det primära syftet är att få största möjliga vinst (Varför skulle dessa avvika från annat privat företagande?) och gamlingarna själva ses som ett nödvändigt ont för inkomsternas förvärvande. För dem med gott om pengar finns förstås lyxvarianter av dessa vårdinrättningar där åldringen kan få precis den service han eller hon önskar och vänligt bemötande dessutom eftersom de betalar för det.

Vi håller på att få ett samhälle som jag  inte alls tycker om eller vill ha. Jag är nog, innerst in i hjärteroten, en gammelsosse som tycker att vi som jobbar ska betala nog med skatt för att ge morfar och farmor en värdig ålderdom. Vi ska ta hand om våra sjuka och se till att barnen får bra skolgång och även får äta sig mätta på bra och näringsriktig mat varje dag. Jag tror alltså på solidariteten, ett ord som väl nästan är en svordom idag. Jag hör då inga politiker prata om den! Jag är alltså en bakåtsträvare som inte gillar vägtullar, skolavgifter eller 7-åriga vårdköer bara för att folk är så ovilliga att betala skatt. Jag tycker att alla som på något sätt kan ska bidra till den gemensamma "kakan" men de som absolut inte kan p.g.a sjukdom, hög eller låg ålder ska vi gemensamt sörja för att de har det bra.

Idag blir det mer och mer av "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-mentalitet". Frihet och valfrihet kallas det av borgerliga politiker. "Det ska löna sig att arbeta", säger förespråkarna för "arbetslinjen" men ni kan ge er fan på att det är jävligt mycket mer lönsamt att äga än att arbeta. Företag kan dela ut miljarder till aktieägarna men har inget utrymme för lönehöjningar eller andra förbättringar för personalen. Eller brukarna när det gäller vårdföretagen. Patienten/brukaren är bara en inkomstkälla för dem. Jag gillar det INTE!

Kära nån vad jag jagar upp mig, det här börjar urarta till ett valtal nästan. Men det blir ju nästa bekymmer för det finns, vad jag vet, inget parti som arbetar i den riktning jag vill. Det är klart - skulle jag fråga dem var för sig öga mot öga skulle samtliga försäkra mig att just deras parti jobbar stenhårt med just de här sakerna. Med fingrarna o kors bakom ryggen...

Bäst att sluta och sticka och fixa det där protokollet istället. Det känner jag att jag nog klarar av, i alla fall!

Ha en fantastisk fredag, kära ordbrukare, i Öregrund, Bryssel, Vladivostok, Rovaniemi och Kuala Lumpur. Eller var i vår vackra värld ni nu befinner er! 

 
 
Ingen bild

bitterhalvan

12 november 2011 11:04

känner mig hedrad.!!!
ville bara säga att i min lilla fabrik delar dom ut en bonus till arbetarna varje år, förra året fick dom 1.600 euro och i år 1.200 euro... ibland sköter dom sig,ägarna!!! men det är få.! skall blogga lite om en annan bra uppfinning i belgien, den 13 månadslönen. så stay tuned....

Göran

12 november 2011 19:09

Bra! Då återstår bara att få oligarkerna som äger Rusal (Äger företaget där jag arbetar) att läsa och ta till sig. Men jag får väl göra ett försök! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards