Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Värdelöst vetande

Av Göran - 21 november 2011 18:03

Någon frågade mig för inte så länge sen varför jag gillar frågesportprogram i TV. Spontant hade jag inget direkt svar utom att "det är kul att jämföra sina egna kunskaper med andras". Och visst är det en del av sanningen, jag sitter ju gärna där i soffan och drygar mig i tysthet över deltagare som inte kan svaret på enkla frågor.

Vad JAG tycker är enkla frågor, alltså! För det där är förstås väldigt individuellt och även styrt av tillfället. Man har ju mer än en gång hört talas om hur svårt det kan vara att plocka fram svaret när man till slut kommer fram till "Ring så spelar vi" till exempel. Eller när man står där i TV i "Vem vet mest" eller "Postkodmiljonären".

Men hemma i soffan är man kung. Och där kostar det inte heller varken pengar, poäng eller lampor att inte veta eller ens svara fel. Men ibland häpnar jag över mig själv.

Om tid finns och jag kommer ihåg ser jag gärna Vem vet mest i 2;an. För ett tag sen fick en tävlande uppgiften; "Säg ett annat ord för ljudhärmande" och jag hörde min mun mumla "onomatopoetiskt". Utan en aning om varifrån det kom, vilken budbärare i min skalle som hittade igen just det ordet och bar fram det till min mun. Men det var helt rätt. Jag kunde utan att veta att jag kunde alltså. Så jag började fundera och kom plötsligt ihåg att vi fick lära oss det ordet i skolan, jag tror det var i sjuan.

Exempel på onomatopoetiska ord är pang, vov, mjau, mu och bä.

I nästa sekund dök ett annat nästan värdelöst ord upp från samma tid. Ett ord jag aldrig nånsin använt men lika fullt kom ihåg.

"Semipermeabel"

Smaka på det lite! Vet ni vad det betyder? Det vet jag för det kom med samma budbärare i hjärnan som tydligen var i tjänst den kvällen och han/hon försåg mig även med betydelsen.

S e m i p  e r m e a b e l!

Har nån nåsin hört nån använda det ordet? Jag har det i alla fall inte. Däremot sitter det som fastsvetsat i min hjärnbark sen vi i sjunde klass fick lära oss det under en kemilektion.

Halvgenomsläpplig betyder det och används t.ex om membran som konstruerats för att både hålla kvar och släppa igenom. Jag antar att man kan säga att en vanlig sil är semipermeabel. Behåller spagettin men släpper igenom kokvattnet.

Vad är det som gör att vissa saker bara limmar sig fast när andra tycks helt omöjliga att lära sig? Jag skulle kunna räkna upp fler exempel men ni ska slippa det.

Jag har under mitt vuxna liv ägt 12 bilar. Jag minns klockrent registreringsnummer på varenda en. T.o.m den bil jag bara ägde i ett dygn sommaren 1993 och därefter lämnade tillbaka till bilfirman. Fullkomligt onödig kunskap men lik förbannat sitter den där helt utan att jag anstränger mig det minsta.

Men ska jag gå och handla fem saker på affären så kan man slå sig i backen på att minst en av dem är som bortblåst då jag stiger in i butiken. Var är det där klistret i skallen då?

Jag läste en gång att vår hjärna lagrar precis allt vi ser, hör, luktar, känner, smakar o.s.v från födseln till döden. Teoretiskt så borde man alltså kunna tala om vad man åt till middag den 25;e april 1967 t.ex Men det finns spärrar som gör att man inte kan plocka fram det hur som helst. Hos vissa människor är dessa spärrar svagare än hos andra och dessa uppfattas ofta som extremt intelligenta. De har alltså förmågan att i större ytsträckning än gemene man ta fram önskad info fort och geschwinnt. Intelligens alltså!

MEN... om de där spärrarna blir FÖR svaga så blir vi tokiga. Därav uttrycket att "Gränsen är hårfin mellan snille och galenskap".

Så kanske man ska vara tacksam för sina begränsningar. Nu ska jag gå och kolla på Vem vet mest!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards