Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Göran - 4 januari 2012 15:34

Fy f-n för januari! Jag har sagt det förr och detta lär näppeligen vara sista gången jag gör det. Förutsatt att nu vår herre låter mig fortsätta mn jordevandring några januariar till. (Är "januariar" rätt pluralform av innevarande månad?)

Ifjol vid motsvarande tid svor jag säkert över den fördömda snön och den lika fördömda kylan. I år svär jag över avsaknaden av dessa två väderplågor och ondgör mig istället över det förbannade regnet och den satans blåsten.

Knappt hann vi få iväg stormen Dagmar så är den där "förgrömmade ongen" Emil över oss. Det är han som just nu ser till så att det regnar både vågrätt, lodrätt och diagonalt samt nerifrån och upp. Dags att låsa in honom i snickerboa och kasta bort nyckeln!

Inatt, på jobbet, satt jag och lyssnade på radion medan jag jobbade och fyllde på mitt redan ansenliga förråd av vad jag brukar kalla värdelöst vetande. (Apropå stormarnas namn). Jag lärde mig att det oftast är Norges motsvarighet till SMHI som namnger ovädren. Detta eftersom de oftast kommer västerifrån och därmed drabbar Norge innan de kommer hit.

Så nu hoppas jag bara på att de börjar använda några av de norska namn som låter lite kustiga i en svensks öron.

T.ex Halvdan, Vidkun m.fl På min arbetsplats fanns ett tag en norrman som hette Snorre i förnamn. Gissa om han ofta fick höra små putslustigheter om ditt namn!

Dessutom tycks det norska SMHI vara så jämnställt att man använder mansnamn vartannat år och kvinnonamn vartannat. Dagmar kom ju före nyår men i år kan alltså ovädren heta Ole, Halvar eller Öystein.

Jag är mitt emellan nattskift idag fast ändå inte. Eftersom jag ska på skyddskommitté imorgon är jag ledig från klockan 21 ikväll p.g.a av EU;s regler om dygnsvila (Tack EU!). Och de tre timmar jag är i tjänst mellan 18-21 ska jag sitta på ett kontor och tota ihop en årsberättelse för skydds- och miljöarbetet. Ett slags bokslut över vad vi lyckats och misslyckats med. Tyvärr blir den senare kolumnen mycket längre än den första...

MEN.... då är ju världen så fiffigt inrättad att samtliga misslyckanden kan skyllas på vår arbetsgivare. För vi skydds- och miljöombud har minsann velat göra mycket mer, det är ju företagets ovilja att betala som stoppar oss.

Sovit har jag bara gjort i 3-4 timmar så vi får väl se hur kreativ jag är under dessa tre timmar...

Men innan dess ska mat lagas och ätas. Fast jag orkar inte stå och smojsa ihop nåt intressant, det orkar jag aldrig dagen mellan nattskift. Då blir det lättlagat - Lithells varmkorv med pulvermos.

Ingen kulinarisk sensation men nån gång ibland så får det duga att "vrida ihop en skit av", som en humoristiskt sinnad kamrat brukar uttrycka det.

Jag hoppas dock att ni, mina ärade ordbrukare, får filé mignon, kalvfilé Oscar, fjällröding, sjötunga Walevska eller surströmming eller nåt annat smaskigt. Vidare önskar jag er alla en angenäm kväll och natt i Altersbruk, Sprängsviken, Hästveda och Mattmar.

Jag är som en bumerang - jag kommer alltid tillbaka. Förr eller senare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards