Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Göran - 25 mars 2012 22:47

Så har vi alltså officiellt gått in i sommartid då! Med längre och ljusare kvällar. Sommar lär det ju knappast bli ännu på ett bra tag men åtminstone på mina breddgrader har vi osedvanligt lite vinter kvar för årstiden.

Gator och gräsmattor är snöfria sen ett tag. Bara i skuggiga partier ligger det små gråaktiga klattar av vinterns nederbörd kvar. Jag var duktig i morse och promenerade ett par kilometer innan frukost och såg då att i skogen finns det lite snö kvar ännu.

Min bil bär också tydliga spår av vinter, dess blå färg är mer grå av det saltlager som ligger på den. Men det ska tvättas bort på närmaste mack imorgon bitti innan jag åker till personalmötet på jobbet. Börjar jobba igen på tisdag morgon och händer inget revolutionerande med väderläget innan nästa frivecka ska jag nog byta till sommardäck då. Ska bli skönt att slippa höra dubbarnas rassel mot asfalten när man är ute och finåker.

Men det blir nog inte så mycket finåkande framöver med rådande bensinpriser. Bara en tidsfråga innan det passerar 16-kronorsvallen. Lika bra att tanka fullt imorgon så man har utifall de höjer igen. Men då ger jag mig f-n på att då sänker de väl priset igen.

I kvällspressens nätupplagor står mest strunt som vanligt. Men nya centertanten Annie Löf har tydligen gjort nåt utspel om att ingångslönerna för ungdomar måste sänkas. Detta tror hon skulle skapa fler jobb.

Det tror emellertid inte jag! Det enda som händer om de skulle lagstifta om det är att arbetsgivarna berikar sig själva och aktieägarna ännu mer. Det har nämligen prövats i andra länder och ingenstans påverkade det ungdomsarbetslösheten nämnvärt.

Men de resonerar ju alltid sådär, borgarna - deras enda sätt att minska arbetslösheten brukar vara att sänka kostnaderna för arbetsgivarna på olika sätt. Sänkta skatter och arbetsgivaravgifter löser ju allt, tror de!

Men hittills har det aldrig gjort nån skillnad! Det enda som har hänt är att företagen och deras ägare blir rikare och rikare. Politiker pratar också om att lönebildningen ska ske ute i företagen, att arbetsgivarna gärna höjer lönen åt duktigt folk. Jo tjena!

Arbetsgivare i största allmänhet har ETT mål. Att tjäna mesta möjliga pengar! Men att dela med sig av dessa enorma vinster till dem som skapar dem med sitt arbete är de flesta företag helt ointresserade av. Det enda tillfälle då en arbetgivare själv tar initiativet till att höja löner är när de får svårt att rekrytera rätt kompetens. Då kompetenstappet gör att de riskerar lägre vinster. Folk som sliter som djur i åratal är ingen arbetsgivare det minsta intresserade av att kompensera för det.

Jag jobbar själv i ett sånt företag. De enda som fått nåt utöver det centrala påslaget i modern tid är de som gör de mest udda jobben, de som tar tid att lära upp nya på. Ja, och stjärtslickarna förstås, de får ju alltid.

Själv har jag breddat min kompetens massor de senaste åren, skaffat mig mängder av ny kunskap och nya färdigheter och även fått så mycket beröm i utvecklingssamtal med min förre chef att jag nästan blev generad. Men tror ni att det renderade mig så mycket som en krona mer i lön? Nej, just det! Ingenting!

Och ingenting är nog precis vad jag kommer att få även framledes, efter 17 år utan löneutveckling har jag slutat hoppas. F-n att jag inte såg till att ta mig in i riksdagen i unga år! Då hade man kunnat njuta sin riksdagsmannapension nu och suttit på en sttand i Thailand eller nåt. Istället för att sitta här och gnälla!

Men jag ska sluta nu och krypa till kojs så jag orkar upp imorgon och gneta ihop några komptimmar.

Läsande ordbrukare tillönskas härmed en ljuvlig natt fylld av vackra drömmar om löneförhöjningar eller vad ni nu önskar er. Jag önskar er god natt i Nederede, Harsprånget, Sjöbo och Hökhuvud!

Ska försöka blogga lite gladare nästa gång. Kanske den kommande tisdagens hemmamatch för Timrå mot Djurgården kan muntra upp surgubben!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards