Direktlänk till inlägg 8 juli 2012

Gråväder och björnfrossa

Av Göran - 8 juli 2012 14:06

Gråmulen och regnig julisöndag. Tandläkarvädret lägrar sig över staden. Sundsvalls Gatufest är över för denna gång och vädret ute symboliserar säkert hur några av gårdagens besökare mår idag. De där som kanske tog en pilsner mer än de borde ha gjort.

Dit hör dock inte jag. Inte var jag på gatufesten och betalade ockerpris för inträdet och inte heller tog jag en öl för mycket. De enda artister jag egentligen hade velat se och höra i år var väl Eldkvarn och Soundtrack of our lives, de senare är visst ute på avskedsturné och lägger av snart. Men jag betalar inte nästan 400 kr i inträde för en kväll.

Märkligt egentligen att de där sommarfestivalerna ska vara så dyra för besökarna. Arrangörerna här i stan hyr innerstan av kommunen för en spottstyver och hyr sen i sin tur ut små plättar av staden svindyrt till diverse näringsidkare som säljer öl, langos, korv och allt det där andra som hör festivalen till. Och om jag är rätt underrättad så tjänar de pengar som gräs, de där som anordnar festen.

Vänder man lite på frågan så säger en del att det är billigt egentligen. Om man går på konsert med sin favoritartist så kostar ju det från 200 kr och uppåt medan man på festival får se en herrans massa olika artister om man orkar och vill.

Men jag tycker ändå att det är dyrt!

Nej, man skulle förstås bo inom festområdet. De som gör det bjuds på hotellboende på Södra stadsberget med utsikt över hela staden OCH fribiljetter till festen. Men det är mest butiker och kontor där så det är inte så många människor det handlar om.

Mitt i friveckan är det också så vädret fick gärna vara lite trevligare. Imorgon är det personalmöte på "gruvan" i några timmar på eftermiddagen och jag kan inte skolka heller eftersom jag har fått ansvaret för halva mötet ungefär.

Nåja, det blir några komptimmar som säkert kan komma väl till pass nån gång när jag är extra less på jobbet.

Häromdagen fick jag denna länk till en Youtube-film som är ganska dramatisk.

http://www.youtube.com/watch?v=egjKl0FKziw

Mannen som skulle kvällspinka kom ju undan med blotta förskräckelsen men klippet fick mig att fundera på en annan sak. Hans fru skriker ju på honom, antagligen p.g.a att hon blir orolig. Men... om hon låter sådär när hon är orolig - hur låter hon då annars? Till vardags liksom. För att inte tala om hur hon måste låta när hon blir förbannad...

"Spring för helvete, gubbjävel!" Ja, jag bara undrar...

Alla ni andra gubb- och kärringjävlar i kretsen av eminenta ordbrukare tillönskas härmed en underbar söndag i Färingsö, Pajala, Åsheda och Hallstavik. Var inte rädda om er - LEV! Och var glada om er fru/man/sambo inte har för vana att tilltala er som damen i klippet ovan!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Av Göran - Onsdag 20 mars 14:15

Det där med att åka kollektivt kanske inte är så dumt i alla fall! Imorse efter duschen kände jag hur tjockt mitt hår började bli och grämde mig lite över att jag f.n har lånat ut bilen till yngstingen. Men han behöver den ju mycket mer än jag för at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards