Direktlänk till inlägg 3 augusti 2013

Turboras, lönesänkarna och Box

Av Göran - 3 augusti 2013 11:06

Sommaren har gått in i "tredje perioden" för att prata lite hockeyspråk. Man kan också säga att sommaren "passerat sista kurvan och är inne på upploppsrakan" om man hellre lånar uttryck från travsporten.

Eller också kan man säga att den sjunger på sista versen, är på upphällningen eller helt enkelt är på väg att ta slut.

Är det inte typiskt att på sommarens kanske vackraste dag så dyker det upp nån jävel som ska påminna om att det snart är över, det där ljuvliga som vi drömmer naiva drömmar om hela vintern? Typiskt svenskt, säger några, att man liksom inte får vara för glad eller må för bra för då måste man tas ner på jorden.

Jag låter det vara osagt om detta är mer svenskt än finskt, tyskt, vietnamesiskt eller colombianskt för att ta några exempel.

Själv behöver jag dock inte alls tas ner på jorden, jag befinner mig snarare med näsan knappt över ytan i denna  jämmerdal. Det är mycket nu, som doktor Dängroth i Lorry brukade säga...

Knappt hade jag fått ordning på ryggen så drabbades jag av annat elände. För en vecka sen idag ställde jag upp, snäll som jag är, och körde yngre dottern till grannstaden i norr, Härnösand. Och jag kom dit. Hem kom jag däremot inte, bara ungefär halvvägs då min bil började ryka och alla larm som finns larmade. Turbon hade gett upp och tryckte ut oljan rakt ut i grenröret med förlorat oljetryck och kraftig rökutveckling som följd.

Så jag skickade en tacksamhetens tanke till uppfinnarna av mobiltelefonerna och ringde min tama husmekaniker som först trodde att jag kanske skulle kunna köra hem den bara vi fyllde på olja. Och snäll som också han är så kom han förstås och levereade olja åt mig. Men det gick inte ändå, efter bara nån kilometer fick jag ge upp och lämna åbäket på en parkering och åka hem med min räddare. Bilen fick bogseras hem följande dag med assistans av två körkortsinnehavande kamrater till min son. Så nu står den på sin parkeringsruta och skäms.

Stå lär den få fortsätta att göra ett bra tag eftersom jag inte har råd att fixa den just nu. En snabbkoll av Sveriges samlade bilskrotares hemsida talade om för mig att ett begagnat turboaggregat kostade från 3 200 kr och uppåt.

Jag räknade ut att det bör innebära att en ny orginalturbo hos märkeshandlare alltså lär betinga ett pris på närmare det tredubbla och insåg snabbt att det knappast blir aktuellt. (Såvida inte hästarna i dagens V75 springer som jag vill förstås.)

Men... på Biltema säljer de en ny turbo till min SAAB för fyratusen... Så då är frågan; Är det bättre att köpa den än en begagnad? Begagnat är ju alltid ett lotteri men vilken kvalitet kan jag räkna med hos Biltema när den är så mycket billigare än orginalet? Nån ordbrukare som är kunnig på området får gärna höra av sig och tipsa!

Alla dessa problem beror förstås på min egen dumhet. För hade jag varit smart så hade jag förstås sett till att bli förmögen så att sånt här bara innebar lite sorg över att måsta skiljas från en liten del av mina pengar. Då hade man bara lämnat in bilen och tagit en hyrbil under tiden den lagades.

Nej, det är synd att man ska vara så korkad! Och lättlurad. I torsdags kväll satt jag framför TV;n och såg SVT;s "Dokument inifrån - Lönesänkarna" om hur näringslivet tillsammans med hela färgskalan av politiker grundlurat oss i snart 40 år och lyckats öka aktieägarnas vinster dramatisk på bekostnad av min och andra löneslavars löneutveckling. Jag ska väl inte påstå att jag är sådär jätteförvånad, såklart att jag visste att etablissemanget pungslår oss så mycket de kan hela tiden. Men att det skett så oerhört systematiskt och medvetet hade jag kanske inte helt klart för mig. Om man tittar på ett diagram över skillnaderna mellan storleken på löneökningar kontra utvecklingen av vinsterna för företagen så ser man snabbt att skillnade idag motsvaras av hur det såg ut strax före andra världskriget. Fram till sjuttiotalet steg lönerna mer än aktieutdelningarna men i slutet av detta dexcennium vände det åt andra hållet och inget tyder på att det inte kommer att bli ännu värre.

Företagen måste få tjäna pengar, brukar det heta ur munnen på arbetsgivare och borgerliga politiker. Och från början av åttiotalet började också sossarna att hålla med om det. "Ni måste hålla nere lönekraven för att rädda jobben", sa de till oss från 1982 och framåt. Samt att "vinstrika företag ger större investeringar och därmed fler jobb". Blev det så?

Nej, såklart inte! Jag påstår att det inte spelar nån roll hur mycket deras vinster ökar så är inte deras intresse att hjälpa till att få ner arbetslösheten utan att öka sina egna vinster ännu mer. Vinsterna skjuter i höjden men ändå slimmar man sina organisationer så att färre får jobba allt mer för sin krympande andel av kakan. Och numera säger exempelvis centerns Annie Lööf att lägstalönerna bör sänkas. Då, påstår hon, kommer företagen att anställa fler ungdomar och de unga får in en fot på arbetsmarknaden.

Hur många tror att det skulle bli så? Att företagen plötsligt skulle börja vilja ta ansvar för arbetslösheten!

Nej, precis! Naturligtvis inte! Utan antagligen skulle de istället ta varje chans de fick att göra sig av med de äldre och mer rutinerade som har högre löner och istället ta in billiga ungdomar.

Vi är alltså grundlurade allihop! Vi hör politiker stå i talarstolen och berätta att bara vi låter företagens vinster öka så kommer det alla till del. I helvete heller!

Du ordbrukare som inte såg denna dokumentär - surfa in på SVT play och se den på datorn så förstår du min indignation!

Har jag då inget positivt att skriva denna underbara sommardag?

Tja, jag gjorde ju faktiskt nåt trevligt och intressant i måndags- Tillsammans med storasyster och svåger besökte jag Box whiskydestilleri strax norr om Kramfors i Ångemanland och betalade 125 kr för en rundvandring och föredragning om den ädla konsten att tillverka single malt. Riktigt intressant var det och jag rekommenderar det till den som bor så till att han/hon har möjligheten att besöka Box eller nån av konkurenterna. (Jodå, det finns fler än Mackmyra och Box!) Dagen avslutade senare med rödspätta och remouladsås på en till synes enkel vägkrog vid E4 i Älandsbro, strax norr om Härnösand. Lite ruffigt ställe utifrån sett men mycket god mat!

Här hemma blir det korvstroganoff idag. Dottern har en kompis på besök över helgen så imorgon får jag kanske anstränga mig lite mer när det är söndag och allt. Men idag får det duga med vardagsmat. Inte mer än rätt eftersom när man senast hade nuvarande skillnader mellan löner och aktieutdelning var lördag arbetsdag även för dagtidsarbetande människor.

Ha en trevlig helg, vördade ordbrukare i Rimforsa, Askersund, Kårböle och Hökhuvud! Var inte så förtvivlat rädda om er - LEV!




 

 
 
Gubbfan

Gubbfan

4 augusti 2013 18:37

Jobbigt med bilen!

Ang lönesänkarprogrammet, så såg jag inte det.
Men av vad jag förstår av dig är det vad vi långt ute på vänsterkanten har hävdat länge.
Sossarna blev slutligen ett borgerligt parti med Ingvar Karlsson.
Palme låtsades åtminstone bry sig om vanligt folk.

Sedan det där om att leva och samtidigt vara rädd om sig:
Klart att du skall vara rädd om dig!
Du måste hålla dig frisk och arbeta av bara den tills du blir pensionär.
Sedan får du lägga av om du nu bara måste.
Men, så länge du är frisk och jobbar på drar du in pengar till min garantipension.
Så jag är faktiskt riktigt rädd om dig.
Ha nu en bra söndagskväll.
Glöm inte att vattna pelargonierna och de andra växterna du har i dina fönster. De far också illa av värmen.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Göran

5 augusti 2013 08:42

Vet ju att du är TV-vägrare men om du får en stund då ingen i hela världen kan se dig så gå in på SVT play och se den där. Jag lovar att du kommer att finna den mycket intressant!
Och.... sossarnas förvandling till borgare började Kjell-Olof Feldt med redan -82 med Palmes goda minne. SÅ även "Mäster Olofs" hjältegloria bleknar en del med denna dokumentär.
Och... jag gnetar på allt jag kan, det lovar jag, för att få ihop till grötsaltet åt både dig och mig!

 
Gubbfan

Gubbfan

5 augusti 2013 15:05

OK jag skall gå in på SVT-play.
Bara för att få säga: VAD VAR DET VI SA!
:-)

Du har rätt i att Palme var en tämligen skum och borgerligt tänkande figur.
Redan på 50-talet hade många ledande socialdemokrater börjat slicka närighetens händer.
Konstigt egentligen att det fortfarande finns folk som hävdar att en företagare pysslar med sitt företag främst för samhällets och människornas skull. Någon slags snällhet! Det primära är ju att det skall ge vinst. Så stor som rådande omständigheter kan ge.
Personal är ett nödvändigt ont för honom/henne. Den skall vara så billig och utbytbar som möjligt.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Göran

5 augusti 2013 15:11

Exakt! Du har insett detsamma som en av mina arbetskamrater som är väldigt skeptisk mot alla som har nån sorts makt. Borde kanske inte citera honom här eftersom jag försöker hålla en någorlunda anständig nivå på min blogg men... Han säger såhär: "Hur vi än vrider och vänder på oss så knullar dom oss i röven i alla fall!"
Jag uttrycker mig vanligtvis inte på det sättet men måste medge att andemeningen i det han säger stämmer. (Med "dom" avser han hela etablissemnaget. D.v.s regeringe, riksdag, kommuner, landsting och företag.)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards