Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Göran - 8 augusti 2013 09:17

"Men du vet att.... Fy faaaan, hördudu!"

http://www.expressen.se/gt/mannerstrom-domer-ut-maten-i-aldrevarden/

Så har det blivit i borgerlighetens Sverige. Klicka på länken, läs artikeln och titta på den lilla inklippta bilden.

Där på tallriken ligger en portion valfrihet!

En portion arbetslinje i möjligheternas land!

Nån som blir sugen? Nej, tänkte väl det!

Äntligen fattar jag vad moderutterna & c:o egentligen hela tiden menat med sitt prat om valfrihet. De menar ju att livet ska vara fritt från val. Att makten, kapitalet väljer åt oss.

Hur ser boksluten ut i det företag som serverar den där lunchen till gamlingarna på äldreboendet? Skickas vinsterna till Jersey, Monaco eller nåt annat skatteparadis? Vad äter de på bolagsstämman?

När ska nån politiker slå näven i bordet och säga ifrån?

Jag gillar Mannerströms tanke att låta riksdagsmännen äta samma mat i en månad. Det är bara det att då måste man låsa riksdagshuset och hyra ett vaktbolag som slår en järnring runt det och hindrar maktens män och kvinnor från att smita ut på stan och käka lunch. Men den kostnaden är jag gärna med och delar som skattebetalare.

Och det allra mest tragiska är ju att det knappast blir så mycket bättre om vi byter regering nästa höst heller. De är ju, i stort sett, likadana allihop.

Artikeln får mig att tänka igen på Dokument inifrån som jag skrev om för ett par dagar sen. När ska nån politiker resa sig och säga åt näringslivets toppar att de måste ta sitt ansvar för Sverige och hålla nere sina krav på vinster och aktieutdelningar till förmån för löntagarnas löneutveckling samt säkrandet av en vettig välfärd?

Nej, precis, jag tror inte heller att det kommer att hända! Jag bara raljerar lite...

Sverige är fortfarande - jämförelsevis - ett bra land att leva i. För de flesta. Men för de som inte längre producerar eller de som blivit sjuka av sina jobb och därför arbetslösa blir det hela tiden sämre. Kan tänka mig att Per-Albin Hansson, Gunnar Sträng och Tage Erlander m.fl roterar ilsket i sina gravar. Deras idé om "folkhemet" var en vacker tanke som nästan hann bli sann innan nedmonteringen av välfärden startade.

Ni får en länk till idag. En skräckhistoria, kan tyckas. Men ack så sann...

http://www.youtube.com/watch?v=iLFhEZ5Ft_I

Jo, det är väl bara en tidsfråga innan gamlingar börjar deporteras till Ukraina, Polen och andra länder där vården av dem blir billigare. Allt i den heliga skattesänkningens namn. Så att våra stackars mångmiljonärer slipper riskera att deras förmögenheter inte fortsätter att växa i rasande fart. Jag menar... Tänk om de plötsligt inte skulle ha råd att ens ha tjänstefolk! De måste ju få göra avdrag för "hushållsnära tjänster", eller...? Och för läxhjälp till sina barn.

Själv skulla jag gärna ge dem en fet käftnära smäll. Sen kan de få välja om de vill ha en till eller hellre ett knä i skrevet och en spark i häcken. Så får de sin kära valfrihet också! (För jag är ju snäll innerst inne!)

"Det ska löna sig att arbeta", jo pyttsan.... Det borde löna sig att ha arbetat i 40-50 år med att bygga upp den välfärd som sakta men säkert rivs ner idag, tycker jag.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards