Alla inlägg den 26 augusti 2013

Av Göran - 26 augusti 2013 21:10

Så har det hänt igen. I år också, som nästan varje år förut. Vad då? Jo, att överklassens flaggskepp bland piratskolor, Lundsberg,  skämt ut sig igen. S.k nollor, d.v.s nya elever har torterats Ja, jag tycker att man ska kalla saker vid deras rätta namn och något annat ord kan inte komma på fråga för när äldre elever sätter ögonbindel på yngre och bränner dem på ryggen med strykjärn. Man undrar hur länge detta ska få hålla på innan polis, åklagare och allmänhet tvingar de styrande att agera.

Vore jag utbildningsminister skulle jag omedelbart stänga skiten och låta sätta eld på Lundsberg och låta alla tidigare mobboffer få varsin dunk bensin att hälla på elden. Ruinerna skulle sedan jämnas med marken och istället på marken där skolan står bygga ett center MOT mobbing och den pennalism som överklassen tydligen tycker är ok att den utövas på Lundsberg.

Tänk om något av detta hade hänt på ett vanligt kommunalt gymnasium! Då hade man satt in insatsstyrkan och man hade jagat de skyldiga med vapen och hundar. Hur många ansvariga som fått sparken kan man ju bara gissa.

Kommer nån att få sparken eller ens en reprimand på Lundsberg? Nej, knappast! En styrelsemedlem har uttalat sig i Aftonbladet och kallat tilltagen för pojkstreck.

Författaren m.m Jan Guillou säger samma som jag; Stäng skiten! Han har ju själv gått där och skrivit romanen som sedermera blev filmen "Ondskan". Då jag såg den första gången trodde jag att pennalismen överdrevs för att "göra bra film" men har i efterhand förstått att det filmens huvudperson utsattes för, med lärarnas och styrandes goda minne, bara var toppen på isberget. Ännu värre och grövre övergrepp har skett både där och på liknande skolor (och sker än idag i vår s.k upplysta tid) och det är inte ovanligt att elever begår självmord.

"Kamratfostran" kallas det visst, det där avskyvärda som man får ägna sig åt om man kommer från tillräckligt "fina familj". Ju högre status i taxeringskalendern desto högre rang i hackordningen på privatskolorna. Och desto mer beskydd och undansopning av bevis och vittnen får man hjälp med av andra elever och av skolans personal.

Tänk om Major Björklund mot alla odds skulle reagera mot det här och med kraft slå tillbaka mot denna älderdmliga kultur av trakasserier och tortyr som försiggår. Då skulle faktiskt t.o.m jag kunna tänka mig att applådera en folkpartist. Och det har hitintills aldrig hänt vad jag kan minnas.

Annars är min härliga 14-dagars ledighet över nu och den avslutades på bästa sätt - med avlöningsdag! Den dagen till ära har jag nu införskaffat turboaggregatet som min bil behöver samt fyllt på kyl och frys med förnödnheter åt mig och dotra för en månad framåt. Nu ska jag bara hitta nån som inte ruinerar mig totalt för att byta den och därmed återställa min kära SAAB i kördugligt skick.

Men ännu står den på sin parkering och ser skamsen ut. Och imorgon blir det cykel till jobbet. Det kommer att ta emot lite första dagarna, det vet jag. Men när man bara kommit igång så går det som en dans sen.

Läggdags närmar sig och jag tackar dig som eventuellt orkade läsa ända hit - du är en tålmodig människa!

Såna skulle det behövas många fler av i Enköping, Tvååker, Trehörningssjö och Sjuhärad! Ha det gott, kära ordbrukare tills vi ses igen! För det gör vi bara jag får leva och ha hälsan någorlunda.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards