Alla inlägg den 28 oktober 2013

Av Göran - 28 oktober 2013 12:27

Visst är det trevligare med beröm än motsatsen? Jag jobbade inatt, sista natten innan friveckan och det mesta som kan gå åt h-e gick också ditåt. En hel massa saker som varken jag eller min kolloega som för dagen var min parhäst kunde rå för eller påverka. Slutresultatet blev att vi hann med ungefär en knapp tredjedel av det normala betinget för tolv timmars nattskift. På sentimmarna innan hemgång satt vi länge och bara väntade på klartecken att börja jobba igen efter det strömavbrott som blev alldeles för långt. Men det klartecknet kom aldrig så till sist gick vi ut i fabriken och gjorde lite förberedande jobb åt skiftlaget som jobbar dagskiftet idag. Inte speciellt mycket och inte speciellt ansträngande men jag vet att de som får skörda frukterna av dessa 45 minuter uppsattar det.

Därefter tog vi på oss frivilligt att ta städansvaret i personalrummet vilket fick ytterligare ungefär en kvart att gå. Då morgonskiftett börjat droppa in, en efter en, kom så plötslgt vår chef in och fram till bordet där vi satt och sa; "Bra jobbat inatt, grabbar!"

Se försvann han igen lika fort som han kom och vi tittade lika förvånat på varann, båda två. Vaddå "bra jobbat"? Vi hade ju mest haft fullt upp med att få tiden att gå! Drev han med oss? Eller har han så lite koll att han inte har en aning om vem som gör det han/hon ska och inte? För han kan väl inte ha tänkt att vi gjorde det bra som inte härsknade till över tingens jävlighet då vi haft så gott uppsåt men lyckats så illa? Eller kan han det...?

Niklas, som jag jobbade ihop med, flinade ironiskt och sa när chefen gått upp i rök; Tja, visst är det trevligt med beröm men... En klapp på axeln är ju ändå bara en halvmeter från en spark i arslet!

Det slog mig då att vi klagar en del på skiftlaget att vi alltför sällan får uppskattning från arbetsgivarens representanter men när vi får det så är vi visst inte nöjda då heller. Beror det på att eftersom vi är så svältfödda på det så har vi svårt att riktigt ta till oss det? Eller är det den där nedärvda ursvenska traditionen att man inte ska förhäva sig? Att inga träd får växa till himlen! Vi förringar ju gärna den egna insatsen också (Nämen, det var väl ingenting! Jag gjorde ju bara mitt jobb!).

Jag vet bara att det kändes konstigt att få beröm då vi själva var lite besvikna över att vi måste lämna jobb till våra kamrater på nästa skiftlag. Att få uppskattning trots att vi själva tyckte att vi nött våra byxarslen alldeles för mycket för att gå hem med riktigt rent samvete.

Nåja, har man inte värre bekymmer än så är det ju inte så värst synd om en. Nu har jag sex dagar på mig att hantera min fritid på ett sätt som gör mig pigg och glad då jag på söndag morgon åter ska upp halv fem för att göra ett nytt försök att förtjäna min arbetsgivares uppskattning och respekt.

Just nu skramlar centrifugen i tvättmaskinen från tidig kritaperiod under mig och jag ska strax gå ner och hänga upp en laddning tvätt på tork. Sen måste jag ta reda på om dottern behagar komma hem till middag och därefter hitta på nåt trevligt att stoppa in i våra ansikten och mätta våra magar med.

Därför ber jag att få tillönska den lilla men naggande goda läsekretsen en fabulös måndag. Må ni få tonvis med beröm som är ärligt menad av chefer, fruar, äkta män, barn, föräldrar eller vem som helst. Och må ni vara mycket mer tacksamma över det än jag var på "gruvan" inatt.

Bra jobbat, kära ordbrukare, att du orkade läsa tramset ända hit! Det var duktigt! Du vinner en fri fotvandring till valfritt mål. Bara att snöra på sigmarschkängorna och traska iväg! Ha det så trevligt i SKattungbyn, Olofström, Visafors och Vikmanshyttan. Eller var ni nu bor...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards