Alla inlägg den 23 december 2013

Av Göran - 23 december 2013 15:45

Det ser ut att bli en grön jul i år. Om än med enstaka små gråvita klattar av snö här och där så verkar det bli barmark och ingen vit jul. Men... vem bryr sig? Vad ska jag med snö till annat än att göra mörkret lite mindre mörkt?

Jag använder den ju inte. Åker varken skidor, bräda, snöscooter eller ens pulka nuförtiden. Mina barn har slutat åka pulka för åratal sen så det kan väl möjligen bli en återkomst  i den branschen om och när jag drabbas av barnbarn.

Vit jul blir det dock i annan bemärkelse nämligen totalt alkoholfritt. Åtminstone julafton för då jobbar jag, precis som idag, nattskift och där dricks inget starkare än kaffe. Har dessutom turen (i år igen) att jobba dagskift på nyårsafton och nyårsdagen så även den helgen kommer att gå i nykterhetens tecken. Man får trösta sig med att det i alla fall genererar lite extrainkomster på den ack så viktiga januarilönen då utgifterna brukar vara skyhöga.

Enda ljuspunkten i det annars kompakta mörkret är väl att nu har det äntligen vänt, nu går vi åter mot ljusare tider. Årets kortaste dag har gått och nu blir alltså dagarna längre och längre för var dag som går.

Annars vete väl f-n om tiderna blir ljusare. Ett 40-tal av mina arbetskolleger har fått varsel om uppsägning i julklapp av företaget så den här gången ska man väl vara glad att man inte fick nåt alls. Det är svåra tider för branschen och firman förlorar pengar hela tiden så nu ska produktionen skäras ner med 10 % om en vecka och lika mycket till i mars nästa år. Så företaget bjuder inte på så mycket som en pepparkaksburk ens til oss som får fira jul i fabriken, inga utgifter som inte genererar inkomster, resonerar man. Men vi har tagit pengar ur vår egen skiftkassa och beställt smörgåstårta som jag har fått äran att åka och hämta imorgon. Vi valde det istället för jultallrik eller landgångar med julmat på. Alla tyckte att man äter tillräckligt med julmat hemma.

För att pigga upp er lite kan ni väl lyssna/titta på lite trevlig julmusik. Som till exempel...

http://www.youtube.com/watch?v=okmVzTKvLc0

Eller...

http://www.youtube.com/watch?v=piTVgxWT-SM

"Raskare räv på isen..." Jojo...

Därmed önskar jag alla i hela världen en riktigt god jul. Långa och korta, rika och fattiga, snälla och o-snälla!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards