Alla inlägg den 21 april 2014

Av Göran - 21 april 2014 10:28

http://www.youtube.com/watch?v=TiCxqhu9cio

Jodå, jag VET att jag har lagt ut den här länken förut men efter mina senaste så allvarsamma inlägg kände jag att jag ville muntra upp er litegrann. Och det här är en av de där musikupplevelserna som jag tycker gör en glad. Det finns fler, t.ex den här http://www.youtube.com/watch?v=xEYl7kJFmQ4.

Håll med om att de här snuttarna skänker lite glädje när man lyssnar!

Glada var också alla GIF Sundsvalls supportrar igår efter segern i Växjö. Jag kan tänka mig att Östers fans var grymt besvikna och tyckte att resultatet var orättvist med tanke på alla lägen de brände framför Tommy Naurin i GIF;s mål.

Men... det är ju så att chanserna räknas inte utan målen och det var GIF som gjorde dem igår.

Jag vill dock trösta smålänningarna lite med att säga att ni lär också vara med och kriga om direktplatserna till högsta serien i höst. För ni har ett bra lag!

Lika synd tycker jag om Färjestads supportrar som idag kommer att få bevittna när Skellefteå tar andra raka SM-guldet. Ja, jag vågar faktiskt redan nu utnämna SAIK till svenska mästare i ishockey 2014. Jag kan inte se vad värmlänningarna ska kunna hitta på som ska kunna rubba den urstarka lagmaskinen från Västerbotten. De har försökt allt men Skellefteås segermarginal har bara vuxit från match till match.

På sätt och vis hade det kanske varit roligare med en jämnare final men samtidigt måste man ju beundra den fantastiska hockey de spelar och njuta av skönheten i det när nu spänningen redan är död. Det är bara för resten av hockey-Sverige att se och lära. Sportchefer och coacher i hela landet studerar dem just nu och försöker komma på hur deras lag ska bli lika bra. Men jag tror att det kommer att se ut så här i ännu ett par år. De kommer att fortsätta att dominera svensk hockey ett tag såvida de nu inte brandskattas totalt på bra spelare. Men jag har som en känsla att de kommer att hitta bra ersättare för de som köps till NHL och KHL

Så i eftermiddag sitter man där bänkad framför dumburken och tittar igen. Och önskar att det vore mitt eget hjärtas lag som vore i SAIK;s sits...

 Men ditt är det eoner känns det som. Timrå lär få slåss för sin existens i allsvenskan även nästa vinter. Så det är tur att det finns ett lag som försvarar Norrlands ära och heder i SM-slutspelet.

Med sikte på finalen håller jag i skrivande stund på att förbereda middagen. Har en bit karré i ugnen på 80 graders värme som legat där sedan åttatiden imorse. Nån gång mellan kl. 12-13 ska jag ta ut den och låta den svalna och innan första nedsläpp ska jag smojsa ihop en potatissallad att äta till köttet.

Så... HEJA PÅ SKELLEFTE-Å!!! Och grattis i förskott till SM-guldet!

Av Göran - 21 april 2014 09:22

Jag skrev om hat för ett litet tag sen. FInns massor att säga och skriva i den frågan om man börjar filosofera om saken. Har ni tänkt på att det finns "fult" hat men även hat som anses ok i mångas ögon?

Rasism hör väl till den förstnämnda gruppen. Det säger samhället fy skäms åt liksom större delen av världen. Därför börjar också de flesta rasister sina rasistiska uttalanden med "jag är inte rasist men...".

Men att hata rasisterna är närapå rumsrent. Varför är det så? Om man är emot rasism är det väl snudd på rasism att hata en grupp människor för deras åsikters skull. Eller...? Att ogilla deras åsikt står ju var och en fritt men människan bakom åsikten är ju faktiskt också en människa. Och sammantagna måste de väl räknas som "folkgrupp" som ju är förbjudet i svensk lag att hetsa mot. De är väl värda att respekteras precis som andra om man bekänner sig till tron på alla människors lika värde.

Och brottslingar... Får man hata dem? Eller borde man försöka förstå dem och nöja sig med att hata deras handlingar?

Jag säger inte vad någon annan ska tycka i frågan men visst tål det att tänka på?

Och exemplen kan göras hur många som helst.

Män som hatar kvinnor eller behandlar kvinnor illa är också en av de grupper som är allmänt accepterat att hata.

Men... kvinnor som offentligt spyr galla över män är absolut inte alls samma sak. Det händer då och då i debattprogram i TV på bästa sändningstid att extremfeminister tillåts dra alla män över en kam och kalla oss djur eller värre. Varför är det ok?

Min personliga slutsats blir att INGET hat egentligen är ok. Det finns alldeles för mycket hat i världen! Om vi lade lika mycket energi på förståelde och empati skulle jorden vara en bättre plats att leva på.

Så... döm ingen medmänniska förrän du har gått en mil i hans/hennes skor! Även den mest förhärdade brottsling har varit någons lilla barn en gång och det finns alltid en anledning till varför det blev som det blev.

Därmed tillönskas den lilla men naggande goda läsekretsen en fortsatt glad påsk i Enköping, Tvååker och Trehörningssjö. Eller var ni nu lever och verkar!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards