Alla inlägg den 2 augusti 2014

Av Göran - 2 augusti 2014 19:51

"Ströp gås till frukosten" Så lyder en rubrik i lokalbladets nätupplaga här idag. En sån artikel måste man ju läsa för att se vad rubriksättaren anspelar på. Då visar det sig att en överförfriskad yngling i Rättvik hade strypt en gås i akt och mening att äta den till frukost. Imorse strax innan hemgång från sista nattskiftet fick en arbetskamrat ögonen på samma text via sin mobil och visade den för sin stolsgranne, Micke (alias reptilhjärnan), i matsalen som genast replikerade; "Ja, smör hade han väl redan!"

Anspelande förstås på ordet smörgås, ett av många i vårt språk vars ursprung man kan fundera en hel del över. Vem fasen hittade på att kalla smör på en brödbit för just smörgås? Och varför heter det inte smörgäss i pluralis? Det hade väl varit det mest logiska. Dessutom kallas det ju smörgås även om man inte har nåt smör på den utan kanske mjukost, Kalles kaviar eller nåt annat. Ska det vara så???

Nej, gåsar får man inte säga om två eller fler av denna fågelart men smörgåsar går visst bra. Undra på att många invandrare säger att det inte finns någon logik i svenska språket utan man måste lära in varje ord och dess böjningsformer var för sig. Och att svenska därför är så svårt att lära sig.

På radion inatt hörde jag om Mellanösternkonflikten och att Israel brutit vapenvilan (som skulle ha varat i tre dygn) redan efter några timmar. Jag blir jämt så trött när jag hör om det där kriget som pågått under hela min livstid. Åtminstone så länge jag kan minnas.

Undrar om nån därnere på någondera sidan ens minns vad det är som de egentligen krigar om. Varför de, år efter år, skjuter ihjäl oskyldiga civila och sen ska andra sidan hämnas in i oändligheten. Undrar om inte detta krig är ursprunget för ordet "vedergällningsattacker", ett av många ord som man önskar inte skulle behövas. "Raketanfall" är ett annat liksom "självmordsbombare".

Tycker verkligen båda sidor att det är värt alla dessa oskyldiga dödsoffer? Är det inte dags att de styrande sätter ner foten och säger stopp? Varken palestinier eller israeler vill väl att deras barn ska skjutas ihjäl på väg till skolan! Och jag tror inte heller att någon av dem vill att motståndarnas fruar och barn ska dödas heller. Så varför inser man inte att någon måste ta första steget. Vad är det som gör att man inte kan leva sida vid sida med varandra? Religion? Hmm...! Jo, det är väl det som ligger i botten.

Men det är liksom ingen ursäkt. Varför inte bara låta grannen, chefen, arbetskamraten eller whatever tro på Allah, Gud, Robert Lind i Kramfors eller vad som helst?

Och låta varann utöva sina religioner, om man nu vill det, utan att behöva ha ihjäl varandra! Tänk er en moské på ena sidan gatan och en synagoga på den andra. Och på vardagarna kan rabbinen och imamen ta en kopp te med varann och dela en sockerkaka medan de diskuterar (respektfullt förstås) skillnader och likheter mellan varandras tro.

Ska det vara så omöjligt det?

Ja, såklart är det ju det eftersom det inte redan skett för länge sen. Det är väl jag som är en naiv och korkad idiot som tycker att de borde vara spyfärdiga på krig efter alla dessa år.

Idiot blev jag för övrigt utnämnd till av en arbetskollega på ett annat skiftlag än mitt eget häromdagen. Och inte bara idiot utan "Jävla idiot" till och med. (Jojo, fint ska det vara!)

I samband med skiftbytet blir det ofta lite för varmt i våra lokaler eftersom det just då är extra mycket folk i dem och mannen ifråga sprang runt och öppnade alla fönster samt balkongdörren i personalrummen. Jag frågade honom varför och upplyste vänligt om att han, på det sättet, neutraliserade den luftkonditionering som finns i lokalerna. (Ni som har AC i bilen vet säkert vad jag menar - om det är 32 grader varmt på sommaren så inte fanken vevar man ner rutorna för då blir det ju snabbt lika varmt inne i bilen som ute)

Men denne man tände direkt på alla cylindrar och klev högröd i ansiktet fram till mig och förklarade högljutt att jag saknade varje uns av intelligens om jag inte fattade att det blev svalare inne om man hade korsdrag.

Jag gav mig aldrig in i någon diskussion, orkade inte eftersom jag var i slutet av första nattskiftet. Men tanken slog mig att när människor reagerar sådär och är så jävla självsäkra så är det nästan alltid folk som inte har minsta aning om vad de pratar om. Så kanske är det inte så konstigt att det finns krig i världen när en del kan bli SÅÅÅ upprörda över småsaker...

Men såna är ju förstås varken jag eller ni, kära ordbrukare. Nej, vi bråkar väl aldrig med nån?

Ha en lugn och fin fortsättning på lördagsaftonen i Mellansel, Frövi, Knivsta och Örbyhus så ses vi igen när andan faller på!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards