Alla inlägg den 22 augusti 2014

Av Göran - 22 augusti 2014 11:05

Valdagen närmar sig allt mer och opinionsinstituten tävlar om vem som kan sätta den mest sensationella rubriken över den senaste mätningen. Jag undrar om utgången av ett riksdagsval någonsin varit så oviss. Man kan måla upp massor av olika scenarion som kan vara verklighet på morgonen måndagen den 15;e september. Kanske en baksmälla som varar i fyra år...

Vad händer om t.ex KD och C trillar ur p.g.a fyra-procents-spärren och istället Fi kommer in. Vilken sida ställer de sig på? Man kan ju tro att eftersom deras partiledare komemr från vänstern kommer de att välja de rödgröna men det ska man kanske inte vara så säker på. Många av deras medlemmar kommer från borgerligheten.

Kommer Reinfeldt att tvingas bekänna färg på allvar om inte de rödgröna får egen majoritet? Sitter han kvar tillsammans med major Björklund med stöd av SD? Eller...?

Har skrivit det förut och gör det igen - Vänj er vid tanken att det faktiskt kan bli så att sossar och moderater regerar ihop i höst. Tro det eller ej men vi kan få ett parlamentariskt läge som tvingar fram det. Om båda parter, som de sagt innan, vägrar befatta sig med SD för att få regeringsmakten.

De första 5-6 valen då jag hade rösträtt hade detta varit helt otänkbart men det är det inte längre. I valet mellan pest och kolera för båda sidor. Eller blir det en kappvändning efter valet...?

Skulle detta ske skulle det bli totalt förödande för både S och M opinionsmässigt. Och för alltid döda den traditionella blockpolitiken i Sverige.

Det finns i alla fall bara två tänkbara statsminsiterkandidater, Reinfeldt och Löfvén, och där är valet enkelt för mig. Min gamle fackordförande får min röst eftersom jag inte vill ha alliansen kvar. Och jag hoppas att han får en betryggande riksdagsmajoritet i ryggen och slipper kohandla med vare sig moderutter eller SD:are.

Oavsett vilket så ska jag servera kokt torsk med äggsås till middag idag och jag ser redan fram emot det. Potatisen byts för min egen del mot brockoli och blomkål men det går ju precis lika bra. Har ju startat om med LCHF igen och jag inbillar mig faktiskt att det hänt saker med vikten. Imorgon har det gått en vecka så då ska jag väga mig för att se om det gett nåt resultat. Ska försöka undvika fallgroparna denna gång och åtminstone denna första vecka harjag varit "duktig" och hållit mig under 20 gram kolhydrater varje dag.

Alldeles skitenkelt har det väl inte varit, särskilt inte i onsdags kväll på jobbet då fikabrödet tornade upp sig på ett av borden i matsalen på jobbet. Vi brukar turas om att köpa/baka bullar, kakor och annat sött första nattskiftet och denna gång var det 4-5 pers. som hade handlat. Vaniljlängder, citronmuffins och havreflarn trängdes där med arraksbollar och chokladbollar rullade i kokos samt en gigantisk skål med godis.

Men jag lät bli! Och det var faktiskt inte ens särskilt svårt, jag bara bestämde mig precis som då jag slutade röka en gång i tiden.

Nu har jag bestämt mig för att sluta skriva här och bege mig till affären för att handla det kanske nödvändigaste av alla varor de har - toapapper. Jamen, det mesta KAN man ju fatkiskt vara utan men utan dasspapper bliv livet skit.

Och med fyra personer boende i samma lägenhet så går det åt en del.

Därför tackar jag dig som läste ända hit. Du undrar säkert själv varför i himlens namn du gjorde det. Och det med rätta, det blir nämligen inte roligare än så här idag. Men vem har sagt att man måste ha så jävla roligt jämt?

Ha en formidabel fredag nu, kära ordbrukare i Bollstabruk, Fjugesta, Undersåker och Stigtomta. Ta det som ett löfte eller ett hot, vilket du vill, men med all sannolikhet kommer jag tillbaka. Förr eller senare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards