Alla inlägg den 23 augusti 2014

Av Göran - 23 augusti 2014 12:35

Murphys lag. Det känns som om det är den som styr hela mitt liv. "Kan någonting jävlas så kommer det att göra det!" Så är det ju hela tiden, känns det som. Eller...; "Jag såg ljuset i slutet av tunneln men två sekunder senare blev jag överkörd av tåget". Samma sak uttrycks med lite andra ord av bl.a ståuppkomikern Janne Bylund; "Fall smörgås´n från frukostbordet så nog fan ska smörsi´a ner"

Vet inte om det är det stilla sommarregn som strilar utanför fönstret som får mig att känna mig så låg eller nåt annat. Planen var att denna förmiddag åka till skogs för årets första svamptur. Och regnet är säkert bra för både svampar och andra växter men knappast för en plockare. Gummistövlar har jag ju förstås men inget regnställ. Och hade jag haft regnkläder så är det ändå ingen höjdare att plocka svamp i regnväder. Det blir blött och grisigt i korgen och ännu jävligare att ta hand om då man kommer hem sen.

Så vad ska man då göra med en för-löne-fattig lördag i augusti? Det är svår ebb i kassan men jag reder mig ändå till måndag då lönen kommer. En lön som visserligen är ovanligt stor tack vare övertidsslitet i juli men som kommer att krympa snabbt till normal storlek då mina och sonens räkningar är betalda. Så inte ens det blir ett glädjeämne nån längre stund...

Det är föresten ganska fantastiskt, det där med pengar också. Jodå, det är Murphy som regerar där också! Det slår nämligen aldrig fel att om jag nån gång råkar få in extra pengar p.g.a övertid, skatteåterbäring eller rent av nån liten vinst på travet så händer det något som gör att jag inte får använda dem som jag planerat och hoppats.

Säkrare än amen i kyrkan så hittar utgifterna mig i samma sekund som jag får in nån extraslant. Jag ska inte trötta er med en massa exempel men jag kan lätt räkna upp ett tiotal sådana händelser de senaste åren.

Någonstans i bibeln lär det visst stå nåt om att "åt den som har skall varda givet" och förbanne mig stämmer inte det till punkt och pricka. För då måste ju motsatsen också gälla. Att den som "inte har" ständigt ska pungslås på varenda krona. Jo, jag VET att miljoner människor har det mycket, mycket sämre än jag men som alla andra så lever jag ju i MIN verklighet och försöker styra upp den efter bästa förmåga. Men att göra planer för hur framtida extrainkomster ska användas ska jag sluta med från och med nu. Det blir aldrig som jag tänkt ändå.

Men... Nu ser jag att medan jag suttit här och deppat så har det slutat regna och solen tittar fram igen. Så då kanske man ska ta sina sista slantar och åka och inhandla nåt att laga middag av.

Så jag slutar här, den här bloggen gör knappast nån människa glad i alla fall! Ha en skön lördag, vördade ordbrukare i Skinnskatteberg, Ytterhörnäs, Bjuråker och Ödeshög. Eller var ni nu lever och verkar...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards