Alla inlägg den 5 september 2014

Av Göran - 5 september 2014 12:52

Häromsistens så skrev jag att "min diet" fungerar. Såg de orden nyss då jag loggade in för att skriva nya oviktigheter och tänkte då...; Kan man kalla det diet när man slafsar i sig såser innehållande smör och grädde?

Eller helt utan dåligt samvete käkar bacon och äggröra till frukost?

Ordet diet förknippar i alla fall jag med späkelse för att inte säga lidande. Si eller så många kalorier eller points och aja baja till både fett och socker. Kalla"t va´ ni vill, huvudsaken är väl att det funkar!

Igår grillade jag färsk kyckling i ugnen och gjorde sen en suveränt god sås av stekskyn. Och visst kom tanken när jag mumsade i mig att det skulle suttit fint med stekt potatis till denna anrättning istället för blomkål och broccoli. Men det var ju gott, det också, så jag bestämde mig för att vara nöjd.

Nöjd (åtminstone litegrann) är jag även just nu eftersom jag äntligen fick tummen ur idag och bytte det där bromsljuset på bilen som färddatorn larmat om i flera veckor. Så nu slipper jag irritera mig på det där j-a pipet så fort man ska åka nånstans.

Årets första lilla svamptur ägde rum i tisdags men skörden blev mager. Hittade kanske ett tjugotal gula kantareller men inget mer. Inga soppar, kremlor, riskor eller ens fårtickor. Pepparriska som det ofta dräller av överallt i skogarna lyste också med sin frånvaro. Och inte det minsta spår av trattkantarellbebisar som annars brukar kunna titta fram så här års. Förhoppnngsvis kommer de kanske bara senare i år, vi får se. Imorgon eller kanske på söndag, det beror på vädret, ska jag ta med storasyster ut i naturen så vi kan leta svamp tillsammans. Tänkte att hon ska få lära mig rynkad tofsskivling som hon plockat sen urminnes tider men som ännu är oprövad för mig. Om det finns några, förstås...

Sommarväder ute så egentligen borde man kanske gå ut och få lite sol på sig. Jag tror faktiskt att jag gör det och slutar skriva en massa trams här som inte gör nån människa gladare.

Ha en fabulös fredag och helg, kära ordbrukare i Arvidsjaur, Mellösa, Tylösand och Orminge. See ya´!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards