Direktlänk till inlägg 29 oktober 2014

Dags för lite civil olydnad...?

Av Göran - 29 oktober 2014 07:00

Borde kanske döpa om min blogg till tvättstugebloggen. Jo, för jag tror nästan att en majoritet av det jag skriver här tillkommer mellan turerna till tvättstugan rakt under mina fötter. Så även detta.

Riksbanken har sänkt reporäntan till noll. Och vad betyder det då?
Jo, att det är gratis för de svenska affärsbankerna att låna av riksbanken.

Varför det då?

Jo, för att få fart på ekonomin och skapa fler jobb, säger man.

Och... tror jag att det blir så...?

Såklart inte! 

Hur tror jag att det blir då?
Tja, utan ens basala kunskaper i nationalekonomi tror jag att manövern med nollränta kommer att ytterligare berika de som redan är rikast i landet. Oss övriga lär det knappast gynna för det är väl ingen som tror att bankernas utlåningsräntor också blir noll.

Nej, just det! Hur skulle det se ut, föresten? Till och med jag förstår att då blir det inga vinster till deras aktieägare och utan vinster fungerar såklart inte en marknadsekonomi. Jodå, jag skulle OCKSÅ vilja ha utdelning på mina aktier om jag hade några. Så tro inte att jag inbillar mig att samhället skulle funka om inga företag tjänade stålar. Det är inte det jag opponerar mig emot.

Det jag inte fattar är att vinstmarginalerna hela tiden måste bli större och större. Är det farligt att vara nöjd när man driver företag? Vore det ekonomiskt självmord att säga; "Nu tjänar vi så bra att det räcker!" eller "Nu har vi så gott ställt att det gott kan få spilla över lite på våra anställda och på våra kunder. Det är ju ändå tack vare dem som vi lyckats bygga denna stabila ekonmi."

Visst är det så att girigheten är den största drivfjädern för att få företag att växa och blomstra. Men nånstans borde det finnas en gräns, tycker jag.

När etablissemanget talar om tillväxt och utvecklingen tillskriver man gärna den till entreprenörsanda hos företagare och andra ledare. När det i själva verket är två bespottade egenskaper hos människan som är de främsta krafterna bakom tillväxt och utveckling. Lättjan (som jag skrev om häromdagen) och girigheten!

Jamen...., lättja och girighet har jag väl aldrig hört nån moderatledare stå i en talarstol och försvara! Har ni?

Ändå är det just de två tvivelaktiga mänskliga dragen som driver oss framåt.

Så... det kanske är dags att sprida girigheten neråt i företagens organisationer. Det kanske är enda sättet för oss som producerar det där som makteliten tjänar sina miljarder på att mer bestämt kräva vår del av kakan. Kanske måste vi göra både lättjan och girigheten mer rumsrena.

Jag föreslår att vi inleder denna nya tid med att chocka makthavarna/kapitalägarna med en vild generalstrejk. Ska det vara civil olydnad så ska det vara ordentligt!

En dag kan få räcka för att visa dem att vi menar allvar. Om vi stänger ner all verksamhet utom vård och omsorg för en dag så skulle de genast få panik och börja räkna sina pengar. Vilda strejker är normalt sett inget jag förespråkar men när ändamålet helgar medlen så får man väl tumma lite på etik och moral. Det gör ju vår motpart hela tiden så varför inte vi? Och du kan lita på att det skulle skaka om dem rejält om HELA Sverige vägrade att jobba en dag. Endast med undantag för samhällsbärande funktioner som vård, omsorg och polisen.

Kanske skulle det sen bli ett lite annat ljud i skällan vid förhandlingsborden. Men det kräver förstås att vi alla ställer upp och det vet ju makthavarna lika bra som jag att den sammanhållningen finns inte idag.

Så tyvärr lär det inte ske. Såklart! Men... medge att som tankeexperiment är det lite intressant!

Därmed gömmer jag åter den lilla anarkist som bor längst inne i mig, rättar in mig i ledet igen och återgår till att vara en snäll och lydig medborgare. Slutar sprida naiva och samhällsfarliga idéer och tankar och går tillbaka till tvättstugan för att hänga upp lakan, skjortor, byxor, strumpor och borddukar på tork. När allt torkat ska jag iväg och träna ett pass för att bygga lite kondition och styrka inför återstoden av vandringen i jämmerdalen. (Kan ju vara bra att ha OM vi ska göra revolution...)

Ha en underbar onsdag, kära ordbrukare, i Vålådalen, Anderslöv, Bredaryd och Nusnäs! Vi hörs!

 
 
Zeunertz

Zeunertz

29 oktober 2014 07:49

Vi kommer aldrig vara nöjda. Det är en ständig jakt på ekonomiskt vinst. Även inom sporten är det ju så. Zlatans lön, de senaste 11 åren, är totalt 687 miljoner. Det skulle mätta många munnar, men så får man nog inte säga då idrotten står ovanför politiken som Nationalteatern sjöng.

http://zeunertz.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 oktober 2014 12:15

Glöm för all del inte att torka ur luddet ur tvättmaskinen för då kan du få stora problem med grannarna. Tror att dom kanske bryr sig mer om det än bankens ändringar för såna är vi väl. Vi som arbetar och sliter och inte får något över kunde säkert ändra på rikefolket om vi gick i gemensam strid men alla ser till sig själv och då blir det ju som det blir. Rika blir rikare och fattiga fattigare. Girigheten slår omkring sig mer och mer tyvärr. Jag ska snart dra hem från Alnön och här är det ju ett sagolikt väder. Hoppas det håller sig några dagar till. Skogen lockar mig hem.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

29 oktober 2014 12:37

Hehe. Visst är det egendomligt att i VARJE gemensam tvättstuga hänger det MINST en handskriven lapp med "Städa efter dig".
Jag brukar tänka att... Den som skiter i att snygga upp efter sig lär knappast göra det för att det sitter ett papper på väggen. Såg en sketch på TV en gång där mannen kom in genom dörren och sa till frun att "det sitter en arg lapp i tvättstugan". Sen gick de dit tillsammans och då satt en synnerligen ilsken liten man i samedräkt på tvättmaskinen och skrek och hötte med näven.

 
gun

gun

2 november 2014 20:40

Hoppas du lyckades bygga lite muskler på träningspasset:).
Tvättstugan är allt bra att ha.... tänk förr fick de stå vid stora bykgrytor och ligga på knäna för att skölja ur tvätten i iskallt vatten. Tänk att de sänkte ränta till noll.. men våra lån lär väll inte bli så mycket billigare kan jag tänka mig.
Gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

4 november 2014 21:11

Hej där Göran! Long time no see. . . Men det förstår du väl att det hela även kommer att gynna dig - rent ekonomiskt alltså. Dom har ju loooovat det - har du väl hört :-). Och så länge och under tiden, medan vi väntar - är ju tvättstugesysslan också lukrativ - på sitt sätt. . . :-). Ha det gott! /Anna

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

Göran

5 november 2014 06:34

Meeeen, vad roligt att se dig igen! (För jag antar väl att du är samma Anna som kommenterade här rätt flitigt för kanske ett år sen!)
Hoppas allt är bra med dig och de dina! :-)

 
Anna

Anna

5 november 2014 22:34

Jadå - samma gamla Anna :-)

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards