Direktlänk till inlägg 15 november 2014

Vad är det som gör att...

Av Göran - 15 november 2014 13:10

... att när man tror att en förkylning är på väg att gå över så tar den om med full kraft och däckar en på nytt?
Ja, just precis, jag fick så lov att kasta in handduken och sjukskriva mig igen imorse ungefär en timme före ordinarie hemgångstid. Och det nattskift jag skulle ha påbörjat ikväll kommer att bli o-arbetat för min del.

Så nu ska jag ägna några dagar åt att försöka få hälsan åter men vänder det inte snart får jag nog uppsöka nån sorts medicinman. För på onsdag fyller denna sjukperiod två veckor och SÅÅÅ länge ska man väl inte vara utslagen av en vanlig simpel bondförkylning. Utan då kanske det är nåt annat som halsfluss eller (ve och fasa) lunginflammation.

Hostan jag har är sannerligen inte att leka med. (För den händelse att någon nu skulle komma på tanken att leka med hosta...) När det är som värst känns det en hel meter längre ner i kroppen och man undrar om saker ska komma upp genom luftrören som teoretiskt sett inte kan komma upp den vägen. Bara på skämtteckningar!

Lungsoten är väl i det närmaste utrotad så den borde jag väl inte behöva vara orolig för. Men, som sagt, så tycker jag att jag borde ha besegrat det onda vid det här laget och återgtagit kontroll och kommando över lungor, luftrör, näsa och hals. 

Ont ska med ont fördrivas, sägs det ju. Och med de orden på näthinnan satte jag mig åter i bastun imorse innan jag åkte hem och svettades både länge och väl. Och visst kändes det bättre av det. Ett tag, åtminstone.

Väl hemma igen sörplade jag även skållhet té innan jag la mig för att försöka sova lite. Och det gick väl skapligt, det med. Ett tag!

Men sen hann jag väl bara somna till så satte sanatoriehostan igång igen så jag närapå trodde jag skulle vändas ut-och-in som ett påslakan i tvättmaskinen. Vem f-n uppfann föresten DEN funktionen på moderna tvättmaskiner (att påslakan och örngott undantagslöst är på avigan då man tar ut dem för att hänga dem på tork)? Sen kan man ju också undra över hur i h-e det går till? Och vad det ska vara bra för!

Som jag skrev för någon dag sedan; "Inget är som lite gammaldags hederlig självömkan!"

Jamen, vad då? Tycker ingen annan synd om en så får man väl göra det själv! Eller hur? Precis som med allt annat.

Därför kommer jag även att, tillfälligtvis, lägga LCHF-tänket åt sidan och trycka i mig t.ex Kiwi för C-vitaminernas skull. Jag ska laga köttfärssås (som jag hoppas ska glädja sonen) med spagetti idag och gissa om den såsen kommer att innehålla mycket vitlök! Dessa två komponenter brukar vanligtvis vara effektiva i kampen mot den här sortens sjukdomar.

En arbetskamrat föreslog en annan hästkur innan jag lämnade fabriken imorse; "Ta dig en riktigt stor sup och en tallrik brännvin", tyckte han. 

Den kuren får dock vara. Av åtminstone två skäl. Dels har jag inget som helst brännvin hemma och inga planer på att köpa hem nåt heller. Och dels tror jag inte att det hjälper så värst heller. Vilket jag också sa till den välmenande kamraten.

Som skrattade till och blinkade med ena ögat innan han sa; "Nej, det vet jag väl! Men det blir fan så mycket roligare att vara sjuk!"

Nej, då tror jag nog att man lika gärna kan gräva ner en gammal kofta norr om huset vid midnatt när det är fullmåne och mumla besvärjelser medan man går baklänges tre varv runt koftans grav. Eller offra ett lamm, undulat, guldhamster eller en spädgris. Eller vad som helst, för den delen...

Så njut av hälsan, du som fortfarande har den! Man uppskattar den kanske inte till fullo förrän man saknar den.

Läsekretsen (som föresten hittills idag plötsligen uppgår till det smått svindlande talet 24 st. Av nån outgrundlig anledning..) tillönskas därmed en fortsatt fin lördag och helg. Fast den, i alla fall här på Sveriges midja, är grå, kall och blöt som en dränkt bondkatt ungefär. 

Fånga dagen - annars gör nån annan det!



 
 
Anna

Anna

15 november 2014 19:17

Undra vad det bör vara för färg på koftan - och storlek och sånt. För önskvärd effekt alltså. Mycke å tänka på. Man kanske borde ta och fråga en norrman, dom verkar ha koll. . . ;-)
KRYA PÅ DIG!!!!

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

Göran

15 november 2014 21:37

Viktigast är säkert att läsa rätt ramsa...

 
Anna

Anna

16 november 2014 06:10

Offra en kofta, hur mycket mer kan det kosta - att slippa denna förbannade hosta. . . Är det den - du tänker på? Den - brukar funka för mig :-)

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

Göran

16 november 2014 14:47

Hahaha... Nej den har jag aldrig hört. Ännu. Peppar, peppar, så trooor jag att det har börjat att vända nu ändå. Testade att sova i soffan inatt så att ställningen blev mer sittande än liggande och det funkade skapligt. Och jag känner mig åtminstone lite bättre idag.
Tack för vänlig omtanke!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

16 november 2014 15:24

Ja du Vet inte om jag kan komma med några dunderkurer men att koka upp lite timjan i hetvatten och så röra i lite honung brukar hjälpa lite grann i alla fall så man får sova. Blir du inte bra snart får du nog uppsöka doktorn tror jag. Krya på dig. Ge sig ut och gräva ner en kofta tror jag inte alls på kära du.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
gun

gun

16 november 2014 21:30

Gräv ner en kofta hjälper nog föga.
Det blir allt farbro doktorn för din del.
Hosta kan du få göra ett bra tag för om det är samma som här nere så håller den i. Veckor!!!
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Göran

17 november 2014 08:02

Njae.... Allt kan prövas en gång! Igår då jag satt på gästkontoret på jobbet och skrev klart protokollet från skyddskommittéen kom en f.d chef förbi då jag just gjort ett försök att vända mina lungor aviga. Hon tittade in och såg väldigt deltagande ut innan hon sa...
"Hördu, den där hostan låter inte alls bra!"
Jag tittade upp och försökte se skämtsamt stött ut. För svaret kom till från klarblå himmel...
"Du skulle bara veta hur mycket jag har övat! Och så kommer du och säger att det inte låter bra...."

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards