Direktlänk till inlägg 19 november 2014

Nattvaken fortsätter

Av Göran - 19 november 2014 00:42

Den dag som just börjat innehåller ett födelsedagskalas. Yngre dottern uppnår idag den aktningsvärda åldern av 21 år och det får mig att åter minnas Folke (som omnämndes i min blogg om ubåtsjakt för nån månad sen).

Folke var arbetsledare för ena halvan av mitt skiftlag från mitten av 70- till mitten av 80-talet och skämtade gärna med de ur personalen som verkade tåla det. En sommar hade han fått in två rätt unga tjejer som semesterersättare och den ena av dem, som f.ö hette Maria, var rätt slängd i käften. Vid nåt tillfälle frågade Folke henne hur gammal hon var och hon svarade "21". Då skrattade Folke. "-21? Det är väl ingen ålder, det är ju ett kortspel", skojade han.

Maria hade dock svar, helt utan betänketid: "Javisst, precis som Skitgubbe!"

Det gillade han, Folke. Att få svar på tal, sådär. Och gärna av yngre damer.

Folke lever inte längre, det är mer än tjugo år sedan cancern tog honom. Men bland oss som jobbat länge i företaget lever hans minne vidare och nästan alla har små anekdoter att berätta om denne populäre gamle förman.

Jag tänkte på honom även tidigare under gårdagen då jag såg i lokalpressen att polisen håller på att följa upp ett nytt tips i fallet med 11-årige Johan Asplund som försvann från sitt hem här i stan 1981.

Mordet (för ett mord lär säkert ha begåtts) är ju preskriberat men man jobbar ändå med tips för föräldrarnas skull. För att försöka ge dem ett avslut och kanske en grav att gå till och tända ljus eller ställa blommor på.

Fint, tycker jag. Det ger mig en ny sorts respekt för polisen och deras arbete! ALLT kanske inte bara styrs av pengar ändå!

Vad har då Folke med detta att göra?

Jo, vi jobbade tillsammans under den här tiden och rätt tidigt i utredningen började polisen intressera sig för Johans mammas ex-sambo. Den mannens bäste kompis var son till Folke och vi på skiftlaget fick en hel del inside information den vägen. Mammans ex. togs in på förhör av tillresta experter från huvudstaden men de lyckades aldrig binda honom till brott.

Några år senare väckte föräldrarna enskilt åtal mot just denne man och Folkes son vittnade i rätten. Mannen fälldes men friades sen av hovrätten.

Senare erkände och dömdes Sture Bergwall/Tomas Quick för mord på Johan men är numera helt frikänd.

Så... de stackars föräldrarna till Johan har alltså inte ännu efter 33 år fått klarhet i sin sons försvinnande. Därför anser jag att det är synnerligen behjärtansvärt att polisen lägger lite tid på fallet. Det ger lite hopp om att medmänskligheten kanske inte är helt död ändå.

Död är ju dock alldeles säkert Johan Asplund och vem som än tog hans liv kan alltså idag sätta in en helsidesannons i Expressen och tala om det utan risk för påföljd eftersom mordet inträffade före det brytdatum där man slutade att preskribera mord. Ändringen gjordes väl för att kunna fortsätta jobba med Palme-mordet, en försvunnen lite skolpojke från Sundsvall räckte väl liksom inte till för att få fram en lagändring...?

Så jag håller tummen för att polisen lyckas!

Det är inte bara dottern som har bemärkelsdag idag, föresten. Min förkylning fyller två veckor också. Den är inte riktigt lika aggressiv som för några dagar sedan men nog bor den kvar. Jag var inne på jobbet för möte i den centrala skyddkommittéen på eftermiddagen och har nog aldrig varit så tyst på ett sånt möte. Men där fanns ju andra surrkusar och pratkvarnar så det mesta blev nog sagt ändå.

Vad förkylningen beträffar så har jag haft den så länge nu att jag nästan börjat acceptera den. Vant mig, liksom. Ingen feber längre och ingen rinnsnuva. Men heller inte så mycket till röst.

Nej, det värsta är sömnbristen. Det går liksom inte att sova med nån ordning. Jag somnar när jag lägger mig men vaknar med hosta efter mindre än en timme. Och då är det bara att stiga upp och slå på vattenkokaren

(Jamen, tack gode Gud för vattenkokaren! Och förlåt för alla gånger jag kallade den jorden mest onödiga uppfinning när man både har spis och mikrougn. Jag vet bättre nu!)

Dricker sen nån sorts té så hett jag klarar av och lägger mig igen efter en halvtimme eller så. Sen är det samma visa igen. Kanske måste pröva det där med "en stor sup och en tallrik brännvin" ändå. När nu inget annat hälper...

Nej, såna utsvävningar finns ingen finansiering till förrän tidigast den 25;e då lönen rullar in. Och har inte förkylningshelvetet gett med sig innan dess lägger jag nog hellre den slanten på ett läkarbesök plus den medicin han/hon eventuellt föreskriver.

För en ordbajsare som jag är det ju tur att jag får uttrycka mig med hjälp av det skriva ordet istället när jag nu inte kan låta käften gå på tomgång som annars. Och det drabbar ju egentligen ingen heller eftersom ni, kära ordbrukare, kan välja bort att läsa. Du som ändå läste och kom ända hit borde få nån sorts pris, tycker jag.

Ha en fortsatt vilsam natt! Hoppas ni sover mycket bättre än jag i Vaxholm, Göinge, Ammarnäs och Målilla!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 november 2014 11:24

Nej inte behövs det något pris för att läsa dina inlägg. Dom är ju både fulla av humor och jag kan känna igen mig i så mycket och håller med dig i det mesta du skriver så fortsätt du skriva och snart är det nog dags för dig att lägga ner lite pengar på att gå till doktorn och få någon dunderkur för förkylningen

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

20 november 2014 14:27

Å ena sidan "medmänskligt" av polisen att söka vidare efter den stackars skolgossens eventuella mördare efter 33 år, å andra sidan - synnerligen beklagligt när/att det ska till ett statsministermord för en lagändring. Det där med alla människors lika värde liksom - det har man ju läst mycket om. . . Hoppas det var ett lyckat kalas igår, då när dottern fyllde "kortspel". Ha det gott! Väl mött/Anna

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

 
gun

gun

21 november 2014 22:24

Tycker allt du ska ta ett besök hos doktorn nu.
Det är inte bra att vänta för länge. Kan bli dumt
i slutändan. Hoppas dottern är nöjd efter sin dag.
Ha det bra i helgen.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards