Alla inlägg den 5 januari 2015

Av Göran - 5 januari 2015 21:25

"And it won´t be snow in Africa this christmas. The greatest gift they´ll get this year is life..."

Hörde gamla fina "Do they know it´s christmas" för ett par timmar sen och har sen dess tittat på SVT-dokumentären "Året var 1965".

Jamen, tack gode Gud för SVT. Ingen annan TV-kanal skulle befatta sig med dylikt. Ingen av de där snabba-vinster-och-höga-tittarsiffror-kanalerna skulle ens tänka tanken att göra ett sådant program.

Likaså har SVT gett oss dokumentärerna om min idol Astrid Lindgren. Vilken reklambaserad kanal bryr sig om henne?

Men åter till programmet jag såg ikväll...

Jag är ju gammal nog att minnas ett och annat från 1965. Året då jag fyllde åtta år och började i andra klass. Men också året då mitt intresse för musiken började vakna. Jag var en av dem som tog Hep Stars till mitt hjärta och stod för det också. 

Och när jag ser programmet och känner tidsandan så tänker jag att jag tycker mycket mer om den tidsandan än den som råder idag. Kanske borde jag bli orolig eftersom det sägs vara ett typiskt tecken på ålderdom att man tycker att "det var bättre förr".

Men det fanns liksom hjärta i den tidens svenskar. Man kunde gå med i en Vietnam-demonstration utan att veta så mycket om vad kriget egentligen handlade om, det räckte liksom att man brydde sig om dess offer. Och det var liksom inget konstigt med det, det kallades s o l i d a r i t e t.

Ett ord som väl knappt finns idag. Men då demonstrerade man gärna mot krigets fasor istället för att ondgöra sig över det faktum att folk kommer till vår lilla avkrok av världen i hopp om att slippa krigets fasor i t.ex Syrien.

Här i mellanmjölkens och "lagoms" förlovade land har vi idag politiker som står på barikaderna och vill stoppa rädda människor från att komma hit och be om en fristad från våld och förföljelse.

Apropå Syrien, föresten... Är ni flyktingmotståndare medvetna om att Sverige inte alls drar det tyngsta lasset när det gäller flyktingar därifrån? 

Libanon har tagit emot, i särklass, mest flyktingar från Syrien av alla länder på jorden. Och Turkiet har alldeles ensamt tagit emot fler än hela EU tillsammans. Så vad f-n gnäller ni om, ni som tycker att folk borde stanna i sina krigiska hemländer i väntan på att bli avrättade.

Nej, jag längtar tillbaka till 1965 eller -68, -73 eller -75 då medmänsklighet var en dygd och egoism en dödssynd.

Kanske får jag, under min livstid, uppleva att pendeln svänger tillbaka. Eller kanske inte...

Mot den bakgrunden är jag alltså glad att SVT finns. Som fortsatt kan göra seriösa program utan att de drivs av något vinstintresse. Idag började man dessutom att reprisera ett annat mästerverk, nämligen "Markurells i Wadköping" med den geniet Edwin Adolphsson i huvudrollen ("Lägga bibeln på golvet? Häda Gud? Saaaatan!)

Ja, kära ordbrukare, som ni märker har varken julångest eller nyårsfyrverkerier förändrat mig nämnvärt. Jag kommer att fortsätta att vara röst åt de svagaste, så gott jag kan.

En liten fundering bara (som jag vore glad om någon av er hade svar på). I programmet "Karl-Bertil Jonssons jul" på julafton åker han iväg med sin far för att be om ursäkt till de rika han stulit paket ifrån. Då syns ett flaggspel som följer bilen de åker i och i flaggspelet finns en flagga med ett hakkors på. Hur tänkte du då, Tage Danielsson?

Säkert finns en logisk förklaring och kanske får jag den av någon trogen ordbrukare i Grythyttan, Svalbard, Kuala Lumpur eller Vladivostok.

God fotsvettning och grått nytt hår till er alla!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards