Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Göran - 15 januari 2015 07:59

Fredag morgon, mitt i mörkaste vintern! Nja, föreste, de mörkaste dagarna har ju faktiskt passerat så varför klaga?

Jag besvarar omgående min egen fråga med det självklara svaret - för att det är januari! Hatmånad nummer ett. Jag tycker illa om framför allt november och februari också men den här månaden är hopplöst sist på min topplista. Mörk, kall och jävlig i största allmänhet men framför allt årets fattigaste.

Så vad göra för att stå ut? Supa skallen i bitar och hoppas på ett kompakt rus tills ljuset är tillbaka? Nej, det blir både för dyrt och skadligt för hälsan. Gå i ide som björnen och titta fram då snön smält?

Lockande, absolut lockande, men tyvärr skulle väl min arbetsgivare då vägra betala mig. Märkligt, det med, eftersom jag kostar dem så lite.

Nej, jag gjorde det jag velat i månader men som skotten inom mig har stoppat i ett halvår - jag tog och beställde mig en ny telefon. Min gamla trogna i-phone har sjungit på sista versen länge och jag blir allt mer irriterad på att strömmen i batteriet varar så kort tid (4-5 timmar som bäst). Därför övertalade jag igår mig själv att jag inte bara ville ha men också verkligen b e h ö v e r en ny mobil.

Och då är det ju liksom bara för den där snålvargen inom en att hacka i sig! Att gilla läget, som man säger. Så nu är jag livegen kund hos Telia i två år till eftersom jag inte hade sparade medel att köpa den kontant. Men det får väl gå, det också. Jag sa upp mitt mobila bredband som jag haft till surfplattan men som jag knappt använder och efter den kostnadsminskningen blir utgiften per månad ungefär densamma.

Så om Telia håller vad de lovat så bör min sprillans nya I-phone 6 anlända imorgon för avhämtning på en ICA-butik inte alltför långt ifrån mig. Har jag ännu mer tur så kommer det nya SIM-kortet också med posten då. Annars måste jag vänta ända till måndag med att ta luren i bruk eftersom det gamla kortet inte passar i den nya telefonen.

Dagen idag, en vanlig sketen torsdag i förbannade januari, skall ägnas åt handlande av mat, träning samt åt att grilla en färsk kyckling i ugnen. Willys hade extrapris denna vecka - endast 19:90 kr/kg och då kan jag inte låta bli att köpa eftersom det är  nåt visst med färsk hemgrillad kyckling.

I samband med träningspasset ska jag passa på att fråga mina väninnor i portvakten på jobbet om ett annat sorts "sim-kort", nämligen det frikort på kommunens simhallar som vår korpidrottsförening förhandlat åt sig till sina medlemmar. Jag betalar 200 kr som dras på lönen nästa månad mot att jag hela året får fritt inträde samt gratis skåp i nästan alla kommunala simhallar- Och det gäller inte bara mig själv utan även min familj. Snacka om bra deal!

När jag fått det ska träningsdosen byggas på med minst ett simpass i veckan.

Man får göra vad man kan för att stå ut så här års i väntan på ljusare och bättre tider. Kanske smyger jag in på systemet under den shoppingtur som ska göras så fort Willys öppnar och kostar på mig en flaska rödtjut så jag kan smutta på ett glas eller två till "På spåret" ikväll. För att göra mörkret liiiite ljusare.

På tal om det, föresten....

Jag skrev senast om besserwissers. Är inte Fredrik Lindström, domare i nämnda program, urtypen för en äkta besserwisser? I alla fall framstår han så. Kanske är han en ytterst ödmjuk och nertonad person privat men jag tvivlar. Jag misstänker starkt att han är precis så dryg som han kan låta när han briljerar med kunskaper han pluggat in före inspelningen av programmet. Måste säga att jag föredrar hans företrädare, Björn Hellberg.

Om honom sägs det att det aldrig någonsin spelats en enda tennismatch i världen där han inte kan ALL statistik som finns, set för set, game för game, boll för boll. Givetvis en kraftig överdrift men om just tennis tvivlar jag på att det finns någon som kan mer. Varken rena fakta eller såna där små kuriosa-kunskaper.

Än en gång har jag lyckats kräkas fram ett inlägg av nästan ingenting. Och OM nästan inget också! Men skit samma, ingen tvingar er att läsa. Men har ni ändå läst ända hit så tycker jag att ni förtjänar en belöning i form av en fortsatt härlig fredag och efterföljande helg.

Ha det gott, kära ordbrukare, i Smygehuk, Robertsfors, Vikmanshyttan och Garpenberg! Till exempel...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards