Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Göran - 17 januari 2015 09:00

Januari rullar på, som tur är! Halva har redan gått, bara resten kvar. Då den tar slut är det också slut med att åka gratis över den där nya fina E4-bron vi fått över Sundsvallsfjärden. Jag bor ju söder om stan och tjänar både kilometrar och minuter på att välja bron om jag ska nånstans som ligger norr om centrum.

Men fr.o.m februari ska vi alltså betala nio kronor per resa över den och det är inte direkt själva pengarna som stör mig utan principen. Jag ogillar intensivt broavgifter, vägtullar och sånt som förr betalades med skattemedel.

Så om två veckor har jag, som jag ser det, tre alternativ när jag t.ex vill besöka norrlands shopping-Mecka, Birsta.

Jag kan svälja förtreten och betala och därmed köra dit på mindre än tio minuter. Eller så kan jag välja gamla vägen genom stan och förbränna en halvliter extra bensin p.g.a alla start/stopp vid trafikljusen samt längre väg.

Den tredje möjligheten är nästan den som känns mest intressant. Att ta på tomtemask eller rånarhuva och göra nummerplåtarna oläsliga så varken jag eller min bil kan identifieras på bild.

Man får väl införskaffa en hink med nån sorts geggamoja och stanna till och smeta ner plåtarna innan man åker över bron. Både fram och bak för de där som hittade på att broåkningen skulle kosta pengar var så ondskefulla att de såg till att bilen fotograferas både framifrån och bakifrån. På så sätt kan de även pungslå motorcyklisterna som annars skulle klara sig lika bra som de gör vid hastighetskamerorna eftersom de nästan aldrig har nån nummerplåt framtill. Så.... var köper man geggamoja?

Eller kanske jag skulle starta egen verksamhet och stå och sälja nämnda geggamoja på rastplatserna närmast före bron på lediga dagar. Fem kronor per bil kunde man kanske få för att skita ner deras nummerplåtar. Då tjänar de ju ändå fyra kronor...

Annars råder helg och jag är ledig både idag och imorgon. Sen börjar en ganska behaglig arbetsperiod där jag arbetar som vanligt måndag och tisdag. Är sen ledig från första nattskiftet eftersom vi har skyddskommitté på onsdag. Och sista natten har jag bytt bort med min tama husmekaniker. Den ska jag sedan återbetala genom att jobba ett dagskift i hans ställe under min 14-dagars ledighet som börjar på fredag.

Det blir ett pass på gymmet mitt på dagen nån gång och sen ska jag laga fiskgratäng till middag åt sonen och mig. Och när disk och sånt är undanstökat blir det väl TV-soffan och bl.a "Stjärnorna på slottet". 

Jag var visst lite "daga-vill" (dialektalt uttryck för när man blandat ihop dagarnas namn) sist jag bloggade och påstod att det var fredag. Det var det alltså inte men jag hoppas ingen for alltför illa av det.

Inte heller blev det nåt av med att köpa hem nån vinflaska. Det duger så bra med kallt vatten. Särskilt med tanke på att vi ju i min hemkommun har Sveriges bästa kommunala dricksvatten. Mittsverige Vatten som levererar H2O till oss har vunnit den tävlingen hur många gånger som helst även om det är några år sen jag senast hörde talas om den.

Så NÅT har ju ändå vi Sundsvallsbor att vara lite stolta över. Som motvikt till brojäveln, menar jag. Själva bron är det väl egentligen inget fel på, den är ganska tjusig. Men avgiften gör att man blir förbannad när man ser den.

Sådärja, då har jag än en gång lyckats sätta en massa ord på pränt utan att ha nåt vettigt att säga. Men skit samma, det är i alla fall gratis att läsa min blogg för den som nu händelsevis vill. 

Dessa så kallade ordbrukare önskar jag därmed en härlig helg i Fellingsbro, Arvidsjaur, Bengtsfors och Skå.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards