Alla inlägg den 13 februari 2015

Av Göran - 13 februari 2015 07:42

Rubriken kan kanske tolkas som olycksbådande. Om man är vidskeplig, alltså. Jag tror inte att jag är så värst vidskeplig så jag väljer nog att inte bry mig så mycket. Jag kommer alltså med stor sannolikhet att våga både gå ut och köra bil utan rädsla. För OM det verkligen fanns så förhöjda risker med denna dag som några väljer att tro så kan ju den där elaka oturen hitta en lika lätt om man sitter i godan ro framför sin dator och författar klokskaper/dumheter som jag gör nu.

Jag menar, det KAN ju komma en komet inrykande genom fönstret och svepa mig av stolen och förvandla mig till en våt fläck på garderobsdörrarna mitt emot fönstret. Huset KAN ju rasa ihop över mig eller stolen där jag sitter KAN ju braka ihop så jag knäcker både rygg och nacke.

Så jag låter inte gammal folktro påverka hur min dag ska se ut. Dagen är ledig och jag har inga egentliga planer för den mer än att försöka komma iväg på ett träningspass. Sen ska jag väl försöka åstadkomma nån sorts mat, det lutar åt kyckling i någon form idag.

Men trots bristen på vidskepelse hos mig är det ändå en fördel med fredag den trettonde. OM något extraordinärt negativt inträffar så har jag ju nåt att skylla på. "Ja, det var ju en jävla otur men det är ju ändå fredag den 13;e..."

Värre blir det om jag, mot all förmodan i världen, skulle ha tur i nåt avseende idag. Hur ska jag i så fall förklara det?

Men den risken är nog minimal, jag kommer varken att köpa trisslott eller spela på trav idag. Av den enkla anledningen att det inte finns finanser över för sånt. Kontona hos både ATG och Svenska spel är nollade och jag har inte råd att fylla på dem. Så det blir nog helt enkelt en dag som vilken som helst.

Riksbanken har lyckats sänka sin styrränta under noll för första gången någonsin. Vem tror ni kommer att få betala för det då? För kostnader lär ju uoppstå...

Ingen svår fråga, förstås. Det blir ju du och jag och alla deras kunder såklart. Som alltid. Man talar om hur viktiga kunderna är för banker och andra affärsdrivande verksamheter men vi är ändå de som ALLTID får "stå för fiolerna".

På ett eller annat sätt kommer de att pungslå oss för att täcka sina eventuella förluster. Som alltid!

Banker är en av sakerna jag inte riktigt kan förstå mig på här i livet. De hanterar inte längre pengar utan bara siffror. Nästan alla deras tjänster är numera avgiftsbelagda. Frågan är bara när de börjar kräva inträdesavgift om en kund vill komma in på ett bankkontor. Och detta har skett samtidigt som de stängt ner massor av bankkontor och gjort sig av med en massa anställda.

Det är som jag sagt förut: Det KAN löna sig att råna en bank. Men vad som garanterat är mer lukrativt är ju att äga en bank. Då kan man ju, utan risk för påföljder, råna sina kunder om och om igen.

Nej, i dagens läge är det nog lika så bra för den som händelsevis har några pengar att gömma dem i madrassen. Man får ingen ränta där heller men det kostar heller ingenting.

Klockan har passerat åtta och jag ska gå och smojsa ihop någon sorts frukost. Mina vördade ordbrukare tillönskas därmed en fin fredag den trettonde. Bry er inte om gammalt skrock! Allt kan gå åt helvete precis vilken annan dag som helst också!

Så... Var inte så förtvivlat rädda om er utan lev! I Falsterbo, Marstrand, Ödeshög och Bastuträsk eller var ni nu framlever era dagar. Med all sannolikhet kommer jag tillbaka. Förr eller senare...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards