Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Göran - 20 februari 2015 13:59

Det känns som vår ute idag. Jodå, jag vet såklart att det bara är en föraning, att naturen bara luras för att sen när vi jublar som bäst över vårens ankomst slå ner oss i skoskaften med rejäl snöstorm och arktisk kyla.

Men det KÄNNS som vår ändå idag så varför inte unna sig att njuta lite av det? Solskenet, takdroppet, slasket runt vinterskor och vinterdäck då man förflyttar sig utomhus. Jag satt faktiskt en stund på balkongen förut och njöt en kopp kaffe i solskenet men rätt snart blev det för kallt så i valet mellan att ta på vinterjacka eller att gå in så hamnade jag här istället. Jag gick av sista nattskiftet imorse och kanske hjälper tröttheten till att göra mig lite mer frusen än annars, det tar lite tid att liksom riktigt "bli människa" igen efter de där arbetsnätterna. 

Så mycket till ledghet blir det nu inte, utom kommande helg är nog varje dag intecknad med olika ativiteter. Några av dem betalda av min arbetgivare, andra inte. Friveckan avslutas med avlöningsdag på onsdag så när man åker till "gruvan" igen på torsdag morgon så är det med nybetalda räkningar och påfyllda visthusbodar.

Eller njaäe... Några visthusbodar har jag förstås inte men jag får väl fylla upp kyl och frys i alla fall. Frysen börjar se ganska tom ut nu men det som finns ska ändå räcka för att varken jag eller sonen ska svälta ihjäl innan onsdag.

Just denna dag ska jag grilla tjocka revbenspjäll som Maxi hade godheten att sälja för endast 29:90kr/kg. Sonen får stekt potatis till köttet och själv äter jag väl lite broccoli och en grönsallad. Inte dumt alls!

Debatt pågår i lokalpressen om nåt jag inte alls kan förstå att någon utomstående behöver störa sig på. Det är så att ägaren till ICA;s lokala Maxibutik (den med revbensspjällen) har haft fräckheten att då och då bjuda in de tiggare som sitter utanför entrén till affären. Detta behöver alltså en massa lokala förmågor(?) ha åsikter om och tycka till exempel att tiggarna inte ska uppmuntras utan snarare ignoreras så kanske de åker hem till sitt eget fattiga land så vi slipper se dem.

Alltså... vad är det med folk i det här landet? Tror man verkligen att vi är så mycket märkvärdigare än alla andra? Att ett litet struntland som vårt spelar någon större roll för majoriteten av jordens folk? Att tala svenska är en färdighet som en ytterst liten procent av världens samlade befolkning behärskar. Tusentals gånger fler pratar exempelvis kinesiska eller hindi. 

På engelska finns ett uttryck som jag önskar att vi hade en motsvarighet till. Man säger "He/she is barking up the wrong tree". Någon skäller vid fel träd, alltså. Och det är precis vad jag tycker att dessa människor gör. Skäller på offren istället för på det system som tvingar dem till tiggeri. För ingen med förståndet någorlunda intakt tror väl på det där som en del faktiskt säger rent ut. Att tiggarna tigger för att de är för lata att arbeta.

Jo, tjena! Vem fan väljer att sitta med en MacDonaldsmugg på marken i minusgrader och med tur kanske få ihop hundra kronor på en dag om man kunde välja att gå till en varm, ombonad arbetsplats och kvittera ut säkra pengar den tjugofemte varje månad? Ingen! Jag lovar! Du skulle inte göra det så varför skulle nån annan? De ÄR inte dummare än vi!

Jag tror att de som säger så väljer att tro det för då behöver de inte besvära sig med att ha medkänsla med världens fattigaste. Då kan man istället fördöma dem och säga att de får skylla sig själva som inte skaffar sig jobb.

Det är att göra det väldigt lätt för sig. Att lura sig själv för att med gott samvete kunna blunda/titta bort då MacDonaldsmuggen sträcks emot en och en försynt röst säger "Please!".

Jordens samlade tillgångar skulle räcka gott och väl att föda oss alla om vi delade mer jämlikt på dem. Men naturen har ju gett oss girigheten inbyggd som drivkraft så ett fåtal av oss har ju samlat på sig så gigantiska andelar att det måste drabba någon annan i slutänden. Och det är kanske de rikaste som även är snålast. Det kanske inte är en tillfällighet att Disneykoncernen valt att göra Farrbror Joakim till inte bara rikast men även snålast i Ankeborg.

Kontanter ger jag inte så ofta eftersom jag nästan aldrig har några på mig, betalar nästan bara med kort. Däremot händer det då och då att jag handlar lite ätbarheter som jag skänker till den stackare som sitter där på marken utanför butiken och säger "Please!". Några bananer, en kexchoklad och något drickbart brukar också uppskattas.

Fast helst såg jag väl att vi hade en värld där ingen behövde tigga för att överleva. Där vi delade med oss till de som inte kan försörja sig själva (många, många av dessa tiggare är ju invalider som knappt kan gå ens med käppar).

Kanske i mitt nästa liv...

Nu ska revbensspjällen styckas i mindre bitar, kryddas och grillas. Sedan ska jag försöka äta dem med en djup tacksamhet att jag faktiskt fortfarande KAN betala för min mat, bostad och en herrans massa som jag egentligen skulle klara mig lika bra utan. Samt besinna det faktum att en hel massa andra skulle vara överlyckliga att ha bara en bråkdel av allt det där som är självklarheter för mig och de flesta andra svenskar.

Ha en härlig fredag och helg, kära ordbrukare, i Vattholma, Örkelljunga, Abrahamsberg och Ängelholm. Minns att ni tillhör den rikare fjärdedelen av jordens befolkning. Och var lite tacksam över det!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards