Alla inlägg den 25 februari 2015

Av Göran - 25 februari 2015 17:36

"Det är gott att leva! Trots allt..."

Ibland känns det faktiskt fortfarande som om jag lever. LEVER, alltså (med stora bokstäver och inte bara "är vid liv")

Det är ju nämligen inte riktigt samma sak. Att jag är vid liv är ju lätt att kolla genom att känna efter om jag fortfarande har puls. Har jag INTE det så är det ju bara att "kila vidare", "gå till andra sidan", "ta ner skylten", "kasta in handduken", säga "tack för kaffet" eller helt enkelt begära att någon medicinskt kunnig person dödförklarar en officiellt.

Så illa är det nu inte. (Jag dementerar härmed bestämt alla eventuella rykten om min hädanfärd!) Men, som sagt, så är det en viss skillnad på att leva och på att vara vid liv.

Det är löningsdag idag. Och det vet ni ju alla att.... "Då finns det ingen som tar en. Man är kung, kung, kung i baren!"

Nu har jag väl inte varit kung i någon bar och ingen annanstans heller för den delen. Men jag har unnat mig lite av livets goda idag. Det tycker jag att man får när man har varit duktig och jobbat extra så man får skaplig lön.

För några veckor sedan var jag inne på COOP Forum i Birsta norr om sta´n och lät deras manuella chark kittla mina smaksinnen. T.ex låg där då en entrecote av sällan skådat slag och jag minns att jag undrade hur god denna köttbit skulle kunna bli efter lite kärleksfull kryddning och tillagning på min förhistoriska spis.

Idag åkte jag dit igen och nu hade de en lokalproducerad entrecote till det facila (?) priset av 379 kr/kg. 

Aldig nånsin i mitt liv, fram till idag, har jag unnat mig såååå dyrt kött. Men nu hade jag, som sagt, fått en ganska bra lön så nu tänkte jag att EN jävla gång i livet måste man väl få prova på riktigt högkvalitativt kött. Så jag slog till och köpte en skiva.

Närapå 90 kronor kostade denna enda skiva kött som skulle bli min middag idag. Ihop med fem smörstekta gröna sparrisar, bearnaisesås och en grönsallad. Och inte nog med det. När den vänliga COOP-damen hade plastat in mitt oförskämt dyra köttstycke hörde jag genast min röst säga...; "Har ni någon valnötstårta?" (D.v.s den där underbara osten med valnötter i som är sååå god och såååååå DYYYYYR!)

Det hade de! Så jag bad om en skiva på en knapp centimeter för 28;50. Denna lilla skiva valnötsost fick tjäna som dessert åt mig efter den maffiga köttbiten och det är YTTERST tveksamt vilket som var godast.

Till dessa två rätter (varm- och efterrätt) inmundigades ett rött vin som heter Appassimento. Detta hade jag aldrig smakat innan men ännu en sympatisk dam -denna gång i Systembolagets gröna tröja- rekommenderade detta till mörkt kött och feta ostar. Och jag tackar verkligen för tipset, det var länge sen jag smakade ett godare rödtjut.

Andra glaset är upphällt nu men efter det får det vara stopp. Imorgon är det äntligen arbetsdag igen och jag ska upp i ottan för ännu en dag i aluminiumframställningens tjänst.

Så... vet ni vad, kära ordbrukare? Nästa gång ni får påfyllning på era konton - åk till närmaste anständiga köttbutik och unna er ett riktigt maffigt köttstycke (eller vad du nu tycker om - det går PRECIS lika bra med selleri, blodpudding, fiskpinnar eller falukorv). Laga sedan till din favoriträtt, njut den med lämplig dryck och må gott ett tag! Och skit totalt i världen utanför för en stund! Den klarar sig alltid. Tänk att NU är det MIN tur! 

Because you´re worth it! 

Sådetså!

Vi hörs!

Förr eller senare...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards