Alla inlägg den 20 mars 2015

Av Göran - 20 mars 2015 01:29

Så sitter man här igen då. Sömnlös fast det är "missinassen" som min mormor brukade säga om mitt i natten. När "Farmen" i TV¤ var slut var jag dödstrött och somnade nästan i soffan. Det var så nära att jag kände mig tvungen att ställa väckning på mobilen. Jo, för dottern jobbade sent ikväll igen och inga bussar kunde ta henne hem. Alltså fick pappsen ställa upp och åka och hämta på andra sidan stan. Ikväll igen.

Och imorgon är det fredag och då ska hon jobba ännu längre. Så sent att det har blivit tidigt. Klockan fyra på morgonen. Men då går jag och lägger mig och ställer väckning. Och lägger mig igen när jag kommer hem.

Nåväl, efter min svacka vid åttatiden satt jag uppe tills det var dags att åka och nu då jag är hemma igen är jag spritt språngande klarvaken. Kanske en stunds lagom slött bloggande kan locka fram John Blund, vi får väl se.

På väg att hämta arvingen blev jag dessutom stoppad av sheriffen för tredje gången detta år. Körkorts- och nykterhetskontroll, sa den unge fjunskäggige länsmannen. Och det gör jag ju så gärna! Vill de se mitt körkort så ska de såklart få det och blåsa har jag heller inget emot. För sitter jag bakom ratten så är jag garanterat nykter. Är jag inte det så sitter jag inte bakom ratten. Punkt.

För andra gången i år var jag med om att möta en polisbil som gjorde en U-sväng och följde efter mig. Förra gången skuggade de mig in på parkeringen utanför min arbetsplats, denna gång slog de på blåljus och helljusblinkade för att få mig att stanna. Varför vet jag inte, har ingen aning om varför de blev misstänksamma. Men det kanske räcker att de ser att bilen är gammal. Min är ju av årgång 2001, alltså fjorton år gammal.

Eller också är det automatiskt lite skumt att vara ute och åka vid ett-tiden på natten, vad vet jag.

Men jag klagar inte, de gör ju bara sitt jobb och jag är ju faktiskt glad och tacksam att de gör just det. Får de bort ett enda rattfyllo från vägarna så är det ju en vinst för trafiksäkerheten. Därför brukar jag också vara ytterst tillmötesgående då lagens väktare stannar mig för alkotest och körkortskoll. Ofta talar jag även om för dem att jag uppskattar att de gör sitt arbete. Då brukar de se glada ut.

Det är egentligen egendomligt, det där att vi har så svårt för att berömma varandra. Eller att ta emot beröm.

I mitt förtroendeuppdrag som huvudskyddsombud på jobbet mailar jag varje månad någon person eller grupp som vi i skyddskommittéen på vår avdelning beslutat tilldela "Månadens Bravo".

D.v.s att vi väljer ut en person eller grupp som vi tycker gjort en insats för allas vår arbetsmiljö och säkerhet.

Man får inget pris. Ingen penningsumma eller resa eller så. Utan bara ett omnämnande i protokollet. Ändå är det så att ALLA som får det blir uppriktigt glada. Vd;n har fått det liksom vår personalchef och båda blev väldigt smickrade och glada fast det enda de får är några rader med beröm i ett protokoll.

Det får mig att dra slutsatsen att jag jobbar i ett företag där man är extremt dåliga på att visa uppskattning för goda insatser. (Ingen nyhet för mig, iofs...) Och just därför är alla också extremt dåliga på att ta emot beröm.

Är det typiskt svensk, det där att man liksom måste förringa sina egna gärningar och säga typ...; "Äsch, det var väl ingenting..." istället för att tacka för berömmet och säga att det är roligt att någon uppskattar det man gör?

Det får väl vara som det kan med den saken. Men det tål att tänkas på!

Tänk vad lite halvslött bloggande kan göra! Nu har jag gäspat flera gånger på bara några minuter så jag tackar för idag och önskar ordbrukarna en angenäm natt tillsammans eller var för sig i Korpilombolo, Sotenäs, Väckelsång och Bondsjöhöjden. 

May God ride with you! Ten four... and good bye!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards