Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

"Är´nt´e kônstut?"

Av Göran - 22 mars 2015 03:17

Är det inte konstigt (som rubriken betyder utifall nån stackars sörlänning inte förstår rotvälskan) att blotta vetskapen att man har en tid att passa (tidigt som f-n visserligen) ofta kan räcka för att hindra en att somna på kvällen/natten?

Ofta då min ledigvecka är slut lägger jag mig i tid men det är lögn i h-e att kunna somna förrän framåt ett eller halv två. Och när sen reveljen går vid halv fem är man mer död än levande...

Inatt har jag kanske sovit lite, lite grann. Men inte är det mer än max en halvtimme. Dotra jobbar helgnatt igen, precis som igår, och 8 km känns liiiite hårt att begära att hon ska gå till fots vid den tiden för att ta sig hem långt innan busschaufförerna startat upp första bussen eller ens sig själva.

Hon slutar alltså klockan fyra och jag har inte hjärta att neka henne skjuts. För jag vet ju hur trött man oftast är efter ett nattpass och hur dyrt det är att åka taxi på helgnätter. Så det är bara att stiga upp och åka och hämta henne.

Får väl lägga mig då vi kommer hem igen och kanske få några timmars sömn då istället,

För sådär 30-40 år sedan hände det väl då och då att man var uppe och nattsuddade till den här tiden. Men det var ju inget bekymmer för istället sov man ju obehindrat till lunchdags ungefär. Att jag då, åtminstone innan jag flyttade hemifrån, drabbades av min styvmors spydigt bitska små kommentarer om att "göra natten till dag" och liknande bekom mig inte så värst heller. Dem glömde jag innan det blev helg nästa gång.

Och då söndagkvällen kom somnade man ju då också utan större bekymmer fast man kanske bara varit vaken i knappt 10-11 timmar. Den förmågan eller bristen (välj själva) har gått över nu, kan jag säga.

I bästa fall sover jag kanske 3-4 timmar sen, när jag är hemma igen. Och lär säkert sitta framför dumburken och småsnarka ett tag när kvällen kommer. Då behöver jag vara vaken till klockan ett då hon slutar på söndagar och vardagar. 

Sen skulle hon visst vara ledig måndag och tisdag så då får jag väl försöka få lite mer sömn på rätt tid.

Själv har jag passerat mitten av min 14-dagarsledighet och börjar ordinarie pass på torsdag. Innan dess är det dock lite övertid inbokat vid två tillfällen. Men det får väl gå, det med.

Innan lördagen övergick i söndag hann jag med att titta ikapp på Mia Skäringers nya serie, "Ack Värmland". Efter första avsnittet var jag lite missbelåten men nu tycker jag den är helt genialisk. Jag ÄLSKAR den! Inte minst greppet att damma av gamle Hajk-programledaren Bengt Alsterlind och göra honom till Mias granne. Och inte nog med det! Det blev nu också tydligt att han och hans fru i serien ska föreställa att vara s.k Swingers. Som dessutom utgår ifrån att nästan allt deras grannar gör handlar om sex och att de tänker mer på sex än de faktisk gör.

Skruvat så det räcker...!

Bara tanken att ha just "Tjipp-Bengt" i den rollen är ju en otroligt rolig idé!

Och jag har mina föraningar/förhoppningar att det kommer att bli mer och mer skruvat allt eftersom serien pågår. Det finns gott om sköna karaktärer så du som inte har tittat rekommenderas varmt att göra det. Avsnitt ett och två finns i digitalboxens programbibliotek för den som har sånt. Andra kan säkert leta fram den på TV4 Play på nätet.

Nu börjar det bli dags att ta på skor och jacka och sätta sig i bilen för att hämta hem min 21-åriga unge. Och först be bilguden att SAAB;en startar och därefter be de andra gudarna att hon snart har körkort och egen bil så en stackars gammal far kan få sova de nätter han inte jobbar själv.

De ärade ordbrukarna tillönskas en angenäm söndag i Molkom, Stora Skedvi, Lomma och Burträsk.

Fånga dagen! Annars kanske nån annan gör det...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

22 mars 2015 08:34

Jag älskar också värmlandsserien. Oj så underfundigt och kul.Verkligen värd att se och skratta åt. Du är snäll du som stiger upp mitt i natten för att hämta dottern. Det är det nog inte alla som skulle göra, tro mig. men....snart har hon körkort och bil och familj och det blir hennes tur att hämta dig när du varit ute på pro fest och rumlat, tror du inte. Här snöar det idag och jag ska ha vägmöte med en massa gubbar. Känns alltså som en "så där"-dag

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards