Alla inlägg den 5 maj 2015

Av Göran - 5 maj 2015 21:59

Femte maj. Om min morfar hade levat skulle han ha fyllt 119 år idag! Min numera äldste kusin fyller 71 idag men jag har inte grattat för vi umgås inte. Han var vår morfars allra första barnbarn och dessutom född på samma dag. Men inte mormors första...

Vad morfar troligen aldrig visste var att min äldsta moster (som i min tidigaste barndom gällde för att vara mormors syster) gav hans fru ett barnbarn flera år innan han själv blev morfar.

Ja, som så många andra så har jag en lite "skamlig" släkthistoria. Mostern jag talar om dog ganska ung, bara 54 år gammal. Och i späd ålder fick jag och mina syskon och kusiner på mammas sida alltid höra att Linnea (som mostern hette) var mormors syster, sladdbarn till vår mormorsmor, alltså.

Linnea var otroligt barnkär och jag spenderade många helger i tidig skolålder hos henne efter att min mamma dött strax innan min sexårsdag. Och under en av alla dessa helger beslöt hon att nu fick det vara nog med hymlandet, ljugandet och maskhållningen och då jag frågade något (jag minns inte längre exakt vad) om hennes och mormors barndom så berättade hon helt enkelt att hon inte var mormors syster utan min mammas halvsyster.

Jag växte ju upp hos mormor efter mammas död så då jag kom hem så frågade jag naturligtvis mormor om det Linnea berättat och hon bekräftade vad Linnea sagt. Med det lät jag mig nöja. Just då...

Men en tid senare kom Linnea på tal under någon släktsammankomst och mina erkända mostrar benämnde henne åter som sin mammas syster. På barns vis skulle jag förstås ställa allt tillrätta och protesterade såklart. Sa att Linnea inte alls var mormors syster utan hennes dotter.

Den näst äldsta av mina övriga mostrar blev genast väldigt upprörd och sa att jag pratade strunt. Vilket självklart upprörde mig storligen eftersom jag, på barns vis, hade en väldigt klar rättsuppfattning.

Riktigt hur det fortsatte minns jag inte längre men i vuxen ålder har jag insett att Linneas verkliga härkomst varit hemlig för inte bara min mamma och hennes helsystrar men säkert också för min morfar (som dock gått bort innan mitt sensationella avslöjande).

Numera, med facit i handen, vet jag att min enda nu levande moster inte haft en aning om det verkliga släktförhållandet mellan henne själv och Linnea förrän jag avslöjade sanningen inför nästan hela släkten.

Och varför behövde det nu vara så hemligt?

Tja, den sanningen har jag insett först i vuxen ålder och den är mycket hemskare än skandalen som mormor var oroligast över - att ha ett "oäkta barn"!

Denna "oäkting", Linnea, var reultatet av en våldtäkt begången av mormors styvfar. Och än idag gör det mig ont att min mormor skämdes så över henne att hon inte kunde erkänna henne som sin dotter utan lät henne växa upp hos sin mamma och styvfadern under förevändningen att hon var deras barn.

Vad min mormorsmor (som jag aldrig träffade) tyckte om saken kan jag bara spekulera i. Men stackars Linnea, som jag tyckte så mycket om i min barndom, kanske inte hade det så roligt hos sin mormor och biologiske far, vad vet jag?

Vi behöver inte gå så himla långt tillbaka för att hitta den här typen av händelser. De finns nog i många fler släkter än min. Och ger lite perspektiv på vårt eget missnöje över diverse småsaker. Hur jävla viktigt är det egentligen att ha den nyaste bilen på gatan, det snyggaste köket, den finaste trädgården?

Det var inte automatiskt "bättre förr"...

Men frågan är om det är bättre nu! Det vete f-n...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards