Alla inlägg den 20 maj 2015

Av Göran - 20 maj 2015 11:18

Kvällsdrakarnas nätupplagor gör rubriker av fastighetsmäklarnas svindleri av bostadsköparna. Man avslöjar att de lägger fiktiva bud för att trissa upp priserna. Nån som är förvånad? Jag är det i alla fall inte!

Varför skulle mäklare vara mer hedersamma än andra näringsidkare? Jag har aldrig riktigt förstått det där tänket som så många har att det liksom är lite extra hedervärt att driva eget företag. Märkligt med tanke på hur få av dem som verkligen är hederliga! I mina ögon är mäklarna bara en del av "den stora komplotten" som syftar till att ytterligare berika de redan snuskigt förmögna samt att befästa deras makt gentenot fotfolket. D.v.s såna som du och jag. Och att så långt det är möjligt skinna sina kunder.

Banker och försäkringsbolag är nog de allra värsta utsugarna men jag tror inte mäklare i allmänhet står dem särskilt långt efter när det gäller att pungslå Medelsvensson.

Jovisst finns det ärliga och justa människor som driver företag men min övertygelse är ändå att majoriteten av dem bara är precis så hederliga som de måste för att hålla sig på utsidan av fängelserna. Vackra ord om att kunden är viktigast och alltid har rätt kostar ju inget att strö omkring sig. Likaså om deras vilja att hjälpa människor och att det är det som driver dem. En vilja att vara till lags, liksom...

I helvete heller!

Det som driver varenda företagare är att tjäna mesta möjliga summa pengar på kortast möjliga tid och med minsta möjliga motprestation. Så om man alltid utgår från att de försöker lura en så behöver man inte bli besviken lika ofta. Bilförsäljare och verkstäder har jag bloggat om förut och står fast vid det jag skrivit om dem. Och jag tror inte att fastighetsmäklare är ett enda dugg bättre. Och deras anställda jobbar ju dessutom mot provision, tjänar mer ju mer de säljer alltså. Så även de frestas säkert ofta att sockra beskrivningarna av säljoobjekten och kanske även lägga låtsasbud på fastigheter och lägenheter.

En gång i tiden startade arbetarröelsen kooperativa företag inom livsmedel (Konsum), bensin och biltillbehör (OK), begravningar (Fonus) samt försäkringsbolaget Folksam. I min ungdom talade sig min farfar ofta varm över kopperationens förträfflighet och hur viktigt det var att som arbetare gynna Konsum, OK och Folksam.

Jag vet inte om allt detta nu sålts ut men inte kan då jag märka någon skillnad mellan dessa företag och deras konkurrenter. Och hittar jag några så utfaller de sällan till den gamla kooperationens fördel.

Nej, jag tror att det börjar bli dags att starta en ny arbetarrörelse. En som verkligen står på folkets sida och är nöjd med att göra tillräcklig vinst för att kunna investera och bygga vidare. Överskottet gick ju förr tillbaka till medlemmarna i form av återbäring. Denna är numera avskaffad på de flesta håll så man undrar ju vart deras vinster tar vägen numera. För ingen kan ju lura i mig att de inte tjänar pengar. Då skulle de inte finnas kvar!

Nej, det är som min arbetskamrat Lars-Erik alltid säger; "Hur vi än bär oss åt så rövknullar de oss ändå!"

Ber om ursäkt för mitt grova språk men kom ihåg att det är ett citat! Och i princip håller jag med även om jag kanske inte skulle använda samma ordval. Lurade, blåsta och pungslagna blir vi varenda dag. Av "makten"!

Och vad är då "makten"? 

Ja, då är vi tillbaka där jag började. Vid "Den Stora Komplotten" bestående av de som har den ekonomiska makten understödda av det politiska etablissemanget som sandar deras väg och sopar undan spåren efteråt.

Arbetskamraten jag nämnde ovan är mycket mer rabiat än jag i sin motvilja mot överheten. Fast han är både datakunnig och dataintresserad vägrar han t.ex att deklarera annat än på det gamla sättet. På papper som lämnas in till skattmasens brevlåda i sista sekunden. Endast därför att det är lite jävligare för skatteverket att gå igenom pappersdeklarationerna. Han vägrar också att använda bankkortet till annnat än att ta ut kontanter och skulle förmodligen hellre dö än att köra över nya betalbron när han åker till och från jobbet.

Naturligtvis leder hans tysta små protester inte till någon förändring men ponera att han lyckades starta en rörelse. En rörelse där tusentals gick med och gjorde likadant. Skulle de lyssna då, de där makthavarna?
Jag tvivlar på det!

Själv orkar jag liksom inte längre engagera mig utan gör som företagarna. Tar den, för mig, enklaste och minst kostsamma vägen så längt det bara går. Betalar helst med kort men inte för handlarnas skull utan för att jag tycker att det är enkelt och smidigt. Deklarear via dator eller sms. Och då och då händer det att jag korsar den där dyra men för all del rätt så pampiga Sundsvallsbron på min väg mellan hemmet och månglarnas paradis, Birsta.

Dit har jag varit en sväng nu på morgonen och skaffat ett präktigt hänglås till mitt nya extraförråd.

Jag får ta mig en rejäl funderare på hur vi ska göra nåt åt situationen som beskrivs ovan och kommer jag på nåt smart så lär jag återkomma i frågan. Men risken är inte stor...

En makalöst underbar onsdag tycker jag dock att var och en av mina kära ordbrukare ska se till att skapa åt sig. Själv lär jag väl komma tillbaka om nån dag eller nåt år, Svårt att säga när men tillbaka kommer jag säkert om jag får leva och ha hälsan och datorn i behåll.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards